Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63919
Назва: Формування мовної культури і риторичної майстерності здобувачів технічних закладів вищої освіти
Інші назви: Formation of language culture and rhetorical skill of graduates of technical institutions of higher education
Автори: Литвин, О. Г.
Ключові слова: мовна культура, риторична майстерність, мова, навички володіння усною мовою, технічні заклади вищої освіти, speech culture, art of rhetoric, language, oral communication skills, technical institutions of higher education
Дата публікації: 2023
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Литвин, О. Г. Формування мовної культури і риторичної майстерності здобувачів технічних закладів вищої освіти / О. Г. Литвин // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 30. – С. 43–47. – Бібліогр.: с. 47 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/30/7.pdf
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): У статті порушено проблему мовної культури та ораторської майстерності студентів технічних вишів. Мовна культура є основною ознакою освіченої людини. Сучасні інженери, науково-технічні працівники повинні активно використовувати засоби мови в професійному спілкуванні, володіти універсальними способами самореалізації та самовираження. На цих заняттях із дисципліни «Риторика» викладачі намагаються навчити майбутніх фахівців правильної мовленнєвої поведінки в різних ситуаціях спілкування, виробити вміння та навички публічного виступу, визначення його структури. Особливу увагу звертають на чітке, аргументоване висловлювання думок, щоб вплинути на слухацьку авдиторію. Краса, енергетика людського слова впливають на почуття та свідомість слухачів. На цих курсах за вибором можна виховати вправного промовця, тобто сформувати риторичну компетентність майбутнього фахівця. Автор описує етапи підготовки і виголошення промови перед широкою авдиторією, звертає увагу на культуру мовлення доповідача, що допоможе ораторові-початківцю влучно та грамотно висловлювати думку, захоплювати авдиторію; показати, як вправно користуватися риторичними засобами задля продуктивної комунікації. У дослідженні відзначені навички мовлення: лінгвістичні, які є основою комунікації (дотримання ортоепічних норм, смислова точність, багатство та різноманіття лексики, логічна послідовність думок, чіткість і виразність мовлення); фізичні (використання тону голосу залежно від теми промови); когнітивні (здатність розуміти, пізнавати, аналізувати, сприймати інформацію, зокрема від своїх слухачів; дискусії з опонентами); соціально-емоційні (побудова позитивного спілкування та утримання уваги слухачів). Аргументовано, що на заняттях із риторики працюють над розвитком риторичної компетентності, щоб майбутній фахівець зміг трансформувати опановані знання з красномовства у вирішення проблем і ситуацій повсякденної професійної діяльности, використовуючи риторичні засоби задля продуктивної комунікації.
The article deals with the problem of language culture and oratorical skills of students of technical universities. Linguistic culture is the main feature of an educated person. Modern engineers, scientific and technical workers must actively use the means of language in professional communication, possess universal ways of self-realization and self-expression. In these classes in the discipline «Rhetoric», teachers try to teach future specialists the correct speech behavior in various communication situations, to develop the skills and abilities of public speaking, and to define its structure. Special attention is paid to clear, reasoned expression of opinions in order to influence the listening audience. The beauty and energy of human speech affect the feelings and consciousness of listeners. On these optional courses, you can educate a skilled speaker, that is, form the rhetorical competence of a future specialist. The author describes the stages of preparing and delivering a speech in front of a large audience, draws attention to the speaker’s speech culture, which will help a novice speaker to express his opinion beautifully and competently, captivate the audience; show how to skillfully use rhetorical means for productive communication. The research emphasizes speech skills in relation to the theory of oratory: linguistic skills that are the basis of communication (observance of orthoepic norms, semantic accuracy, richness and variety of vocabulary, logical sequence of thoughts, clarity and expressiveness of speech); physical (use of voice tone depending on the topic of the speech); cognitive (ability to understand, learn, analyze, perceive information, in particular from one’s listeners; discussions with opponents); socio-emotional (building positive communication and keeping listeners’ attention). It is argued that in rhetoric classes work on rhetorical competence so that the future specialist can transform the acquired knowledge of eloquence into problems and situations of everyday professional activity, using rhetorical means for productive communication.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63919
ISSN: 2663-4899
Розташовується у зібраннях:Закарпатські філологічні студії Випуск 30 2023

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ І РИТОРИЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ.pdf436.07 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.