Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63943
Title: Роль онтологічних метафор у концептуалізації англомовної сфери торгівлі
Other Titles: The role of ontological metaphors in the conceptualization of the English-language trade sphere
Authors: Веремчук, Е. О.
Гудзовата, С.
Keywords: вихідний домен, когнітивна ознака, метафорична проєкція, пізнання, цільовий домен, source domain, cognitive feature, metaphorical projection, cognition, target domain
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Веремчук, Е. О. Роль онтологічних метафор у концептуалізації англомовної сфери торгівлі / Е. О. Веремчук, С. Гудзовата // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 30. – С. 83–87. – Бібліогр.: с. 87 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/30/14.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Стаття присвячена висвітленню особливостей концептуалізації сфери торгівлі в англійській мові. Об’єктом статті є англомовна торгівельна сфера, предметом дослідження виступають онтологічні метафори як засоби її концептуалізації. Метафора розглядається не лише як виразний риторико-стилістичний мовний засіб, призначений для прикрашення мовлення, але як інструмент пізнання дійсності, що було доведено в теорії концептуальної метафори, розробленої Дж. Лакоффом та М. Джонсоном. Формування онтологічної метафоричної проєкції полягає у перенесенні когнітивних рис домену-джерела на цільовий концепт, у результаті чого в останнього виникають абсолютно нові когнітивні ознаки. Матеріал дослідження складають 63 контексти з англомовного торгівельного дискурсу, в яких базові торгівельні концепти зазнають актуалізації метафоричними висловами, що взяті з корпусів англійської мови. Було встановлено, що онтологічні метафори беруть участь у концептуалізації більш складних, абстрактних ідей (продаж, реклама тощо) відносно простіших базових концептуалізованих фрагментів дійсності, якими виступають концепти, що позначають більш простий досвід взаємодії людини із довкіллям, зокрема OBJECT, VIRUS, HUNT. Зазначені концепти виступають вихідними доменами у метафоричних проєкціях, когнітивні ознаки яких формують концептуалізаційний фон цільового домену TRADE та його концептуальних парцел, зокрема SELLING, ADVERTISING. Досить частотними вихідними доменами виступають гіпоніми схематичного домену-джерела OBJECT, зокрема BALLOON, VEHICLE, RUBBISH. Було доведено, що концептуальні метафори є тригерами деривативних процесів на лексико-семантичному рівні, результатом яких є формування нових лексико-семантичних варіантів у вже існуючих одиницях, як наприклад funnel, viral, cold, elasticity тощо. Висувається ідеї про кільцеву причиново-наслідкову залежність між процесами пізнання та лексико-семантичними процесами деривації.
The article is devoted to highlighting the peculiarities of the conceptualization of the sphere of trade in the English language. The object of the article is the English-speaking commercial sphere, the subject of research is ontological metaphors as means of its conceptualization. Metaphor is considered not only as an expressive rhetorical and stylistic language tool designed to embellish speech but as a tool for learning reality, which was proven in the Conceptual Metaphor Theory developed by J. Lakoff and M. Johnson. The formation of an ontological metaphorical projection consists in transferring the cognitive features of the source domain to the target concept, as a result of which completely new cognitive features appear in the latter. The research material consists of 63 contexts from English-language commercial discourse, in which basic trade concepts are actualized by metaphorical expressions taken from English language corpora. It was established that ontological metaphors are involved in the conceptualization of more complex, abstract ideas (sales, advertising, etc.) relative to simpler basic conceptualized fragments of reality, which are represented by concepts denoting a simpler experience of human interaction with the environment. They are, in particular, OBJECT, VIRUS and HUNT, which act as source domains in metaphorical projections, the cognitive features of which form the conceptualization background of the target domain TRADE and its conceptual parcels: SELLING, ADVERTISING. Quite frequent source domains are hyponyms of the schematic source domain OBJECT, in particular BALLOON, VEHICLE, RUBBISH. It was proved that conceptual metaphors are triggers of derivative processes at the lexical and semantic level, the result of which is the formation of new lexical-semantic options in already existing units, such as funnel, viral, cold, elasticity, etc. The idea of a circular cause-andeffect relationship between cognitive processes and lexical-semantic processes of derivation is put forward.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63943
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 30 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РОЛЬ ОНТОЛОГІЧНИХ МЕТАФОР У КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ.pdf477.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.