Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63946
Title: | Content and language integrated learning in higher educational institutions |
Other Titles: | Предметно-мовне інтегроване навчання в закладах вищої освіти |
Authors: | Makukhina, S. V. |
Keywords: | content and language integrated learning, foreign language, communication, competencies, motivation, предметно-мовне інтегроване навчання, іноземна мова, комунікація, компетенції, мотивація |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Makukhina, S. V. Content and language integrated learning in higher educational institutions / S. V. Makukhina // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 30. – С. 98–101. – Бібліогр.: с. 101 (5 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/30/17.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | Content and Language Integrated Learning is a response to the market need for specialists with knowledge
foreign language skills, ready for effective communication in an international professional or academic environment.
CLIL methodology of teaching specialized subjects in a foreign language has a number of specific features, including
high cognitive load that learners experience. The article discusses the goals, didactic principles and methodologies of
Content and Language Integrated Learning. The author analyzes such concepts as «hard» and «soft» CLIL. It is noted
that the practical application of the soft CLIL methodology in integrated classes is effective, productive and produces
certain results, introduces variety and creativity into the educational process, motivates not only students, but also
teachers for the further use and promotion of this methodology. In our opinion, the CLIL method significantly increases
motivation for language learning, since language is not a goal, but a means of studying another subject. First of all,
a foreign language is used to discuss the content of the subject being studied in order to deepen its understanding.
Students learn to express themselves through a foreign language, thereby acquiring fluency and literacy. This technique
allows students to develop linguistic skills and communicative competencies in a non-native
language. The article
discusses the competencies that teachers must have for the successful implementation of subject-language
integrated
learning. The use of Content and Language Integrated Learning requires thorough, labor-intensive
preparation from the
teacher. Moreover, this process dictates the need for constant creative search. It is noted that this approach is of interest
to foreign language teachers working at universities and implementing programs for studying a professional version of
a foreign language. Предметно-мовне інтегроване навчання (Content and Language Integrated Learning) впроваджується у вузівські програми як відповідь на потребу ринку у фахівцях зі знанням іноземної мови, готових до ефективної комунікації в міжнародному професійному чи академічному середовищі. Викладання спеціальної дисципліни іноземною мовою за методикою CLIL має низку особливостей, однією з яких є підвищене когнітивне навантаження на здобувачів вищої освіти. У статті розглянуто цілі, дидактичні принципи та методики інтегрованого навчання за змістом та мовою. Охарактеризовано такі поняття, як «hard» та «soft» CLIL. Практичне застосування методики «soft» CLIL на інтегрованих заняттях є ефективним, продуктивним та дає певні результати, вносить різноманітність та креативність у навчальний процес, мотивує не лише здобувачів, а й викладачів до подальшого використання та просування даної методики. Доведено, що метод CLIL істотно підвищує мотивацію до вивчення іноземної мови, оскільки мова – це не мета, а засіб вивчення іншого предмета. Насамперед, іноземна мова використовується для обговорення змісту предмета, що вивчається, з метою його поглиблення та розуміння. У статті висвітлено компетенції, які повинен мати педагог для успішної реалізації предметно-мовного інтегрованого навчання. Використання інтегрованого навчання за змістом та мовою вимагає від викладача ретельної та трудомісткої підготовки. диктує необхідність постійного творчого пошуку. Підкреслено, що впровадження предметно-мовного інтегрованого навчання в освітній процес активізує пізнавальні якості здобувачів вищої освіти та мотивує їх до вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни іноземною мовою. Зазначено, що цей підхід становить інтерес для викладачів іноземної мови, які працюють у закладі вищої овіти та реалізують програми вивчення професійного варіанта іноземної мови. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63946 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | Закарпатські філологічні студії Випуск 30 2023 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING.pdf | 434.93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.