Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63974
Title: Лінгвістичний аналіз української термінології бізнесу як цілісної системи
Other Titles: Linguistic analysis of Ukrainian terminology of business as an integrated system
Authors: Шелепкова, І. М.
Keywords: термін, термінологія, українська термінологія бізнесу, запозичення, лінгвістичний аналіз, засоби термінологічної номінації, лінгвістичні явища (гіпонімія, полісемія, омонімія, синонімія, антонімія), term, terminology, Ukrainian business terminology, loan, linguistic analysis, means of terminological nomination, linguistic phenomena (hyponymy, polysemy, homonymy, synonymy, antonymy)
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Шелепкова, І. М. Лінгвістичний аналіз української термінології бізнесу як цілісної системи / І. М. Шелепкова // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 30. – С. 176–181. – Бібліогр.: с. 181 (6 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/30/32.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Формування самостійної галузі знання та визнання її науковою дисципліною передбачають створення категоріального апарату, інструменту у пізнанні дійсності, тобто спеціальної термінології. Термінологія є підсистемою лексики літературної мови, що найбільш активно розвивається, оскільки саме вона забезпечує сучасні процеси нашого життя. Лінгвістичний підхід у вивченні термінології бізнесу передбачає визначення семантичної та формальної структури термінів та відповідних понять з використанням семантичного, морфемного, синтаксичного та лінгвістичного аналізу значень цих одиниць. Відкритість економіки, перехід до регульованого ринку спричинила появу нової сфери діяльності – бізнесу. Одним із чинників, що підтверджують відносну самостійність терміносистеми бізнесу, є, на наш погляд, її чітка тематична організація. Українська термінологія бізнесу виявляє яскраво виражену тенденцію до впорядкування свого понятійного і термінологічного апарату. Інтенсивний розвиток українських ринкових відносин водночас є причиною відкритості та рухливості тематичних кордонів досліджуваної термінології. Враховуючи те, що ресурси мови нескінченні, терміносистема бізнесу виявила цікаві тенденції з генетичної точки зору. Одним із суттєвих моментів у її становленні стала переорієнтація термінології, активне запозичення готових термінологічних одиниць із західноєвропейських мов, особливо англійської. Натомість продуктивним джерелом поповнення спеціальних найменувань стала загальнолітературна лексика. Термінологія зароджується та еволюціонує на ґрунті конкретної мови, а творці термінології є носіями цієї мови. Ось чому при формуванні термінологічного апарату залучалися словотворчі засоби та моделі, способи терміноутворення, як зазначено у роботі, типові для української мови. У зв’язку з означеним можна визначити й основну проблематику дослідження термінології бізнесу: співвідношення семантичної та словотвірної структури, особливостей семантичного розвитку термінів, можливості передачі засобами номінації системності одиниць, а також усе це становить певний практичний інтерес.
The formation of an independent field of knowledge and its recognition as a scientific discipline presupposes the creation of a categorical apparatus, a tool in the knowledge of reality, that is, a special terminology. Terminology is the subsystem of the vocabulary of the literary language that is most actively developing, since it ensures the modern processes of our life. The linguistic approach in the study of business terminology involves determining the semantic and formal structure of terms and corresponding concepts using semantic, morpheme, syntactic and linguistic analysis of the meanings of these units. The openness of the economy, the transition to a regulated market led to the emergence of a new field of activity – business. In our opinion, one of the factors confirming the relative independence of the business terminology is its clear thematic organization. Ukrainian business terminology shows a pronounced tendency to organize its conceptual and terminological apparatus. The intensive development of Ukrainian market relations is at the same time the reason for the openness and mobility of the thematic boundaries of the studied terminology. Given that the resources of language are endless, the terminology of business has revealed interesting trends from a genetic point of view. One of the essential moments in its formation was the reorientation of the established terminology, the active borrowing of ready-made terminological units from Western European languages, especially English. Instead, the general literary vocabulary became a productive source of replenishment of special names. Terminology is born and evolves on the basis of a specific language, and the creators of terminology are native speakers of this language. That is why word formation tools and models were involved in the formation of the terminological apparatus, the methods of term formation, as indicated in the work, are typical for the Ukrainian language. In connection with the above, it is possible to define the main problems of the study of business terminology: the relationship between the semantic and word-forming structure, the peculiarities of the semantic development of terms, the possibility of conveying the systematicity of units by means of nominations, and all this is of certain practical interest.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63974
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 30 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.