Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64093
Title: Тема дискримінації у творчості американського репера Кендріка Ламара
Other Titles: The topic of discrimination in the work of American rapper Kendrick Lamar
Authors: Рязанов, І. Г.
Keywords: реп-жанр, хіп-хоп, реп-пісні, сексизм, расизм, повертизм, дискримінація соціальної нерівності, rap genre, hip-hop, rap songs, sexism, racism, povertism, discrimination against social inequality
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Рязанов, І. Г. Тема дискримінації у творчості американського репера Кендріка Ламара / І. Г. Рязанов // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 31. – С. 85–89. – Бібліогр.: с. 89 (5 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/31/15.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розкрито соціальні передумови виникнення пісенного текстового реп-жанру (жанру хіп-хоп), його особливості та його місце і роль у появі хіп-хоп субкультури. Стаття стисло описує різні прояви субкультури хіп-хопу в поведінці та творчості її представників, а також демонструє результати лінгвістичного дослідження щодо використання тематики дискримінації у текстах реп-пісень двох студійних альбомів відомого американського репера Кендріка Ламара Дакворта, популярного сучасного автора та виконавця реп-пісень, тричі лауреата премії «Греммі» 2016, 2018 та 2023 років на кращий реп-альбом, а саме підняття проблем соціальної нерівності: расової дискримінації (расизму), гендерної дискримінації (сексизму) й дискримінації матеріально малозабезпечених людей (повертизму) в американському суспільстві. З огляду на те, що передумовами виникнення реп-жанру слугували складні економічні та соціальні умови, гіпотетично можна було припустити, що зазначені вище проблеми соціальної нерівності могли бути покладені в основу створення текстів реп-пісень репера Кендріка Ламара Дакворта. А отже, метою дослідження було з’ясувати правильність такого припущення та виявити присутність теми згаданих видів дискримінації в рядках текстів раннього періоду творчості Кендріка Ламара Дакворта. У статті наведено деякі рядки текстів реп-пісень двох перших студійних альбомів репера Кендріка Ламара Дакворта, що побачили світ у 2011 та 2012 роках, зі змістом зазначеної проблематики, а також проаналізовано ступінь важливості проблеми нерівних прав людей у творчості реп-жанру з метою досягнення мети актуалізації та популяризації реп-пісень не лише через привабливість стилю музики, а й через привернення уваги до змісту текстів, котрі є достатньо цікавими з точки зору їх лінгвістичного аспекту. Проведене дослідження довело, що проблематика дискримінації, а саме сексизму, расизму та повертизму присутня практично в кожній пісні автора й виконавця реп-пісень Кендріка Ламара Дакворта.
The article reveals the social prerequisites for the emergence of the song text rap genre (hip-hop genre), its features and its place and role in the emergence of the hip-hop subculture. The article briefly describes the various manifestations of the hip-hop subculture in the behavior and creativity of its representatives, and also demonstrates the results of the linguistic study on the use of discrimination in the lyrics of rap songs of two studio albums by the famous American rapper Kendrick Lamar Duckworth, a popular contemporary author and performer of rap songs, three times winner of the Grammy Award in 2016, 2018 and 2023 for the best rap album, namely raising the problems of social inequality: racial discrimination (racism), gender discrimination (sexism) and discrimination against financially disadvantaged people (povertism) in American society. Given that the prerequisites for the emergence of the rap genre were difficult economic and social conditions, it was hypothetically possible to assume that the above-mentioned problems of social inequality could be the basis for creating the lyrics of rap songs by rapper Kendrick Lamar Duckworth. Therefore, the aim of the study was to find out the correctness of this assumption and identify the discrimination topic presence of these types in the lines of Kendrick Lamar Duckworth’s texts in the early period of his work. The article presents some lyrics examples from rap songs of the first two studio albums by the rapper Kendrick Lamar Duckworth, which were released in 2011 and 2012, with the content of these issues, as well as analyzes the importance degree in the inequality problem in rights of people in the creativity of the rap genre in order to achieve the goal of updating and popularizing rap songs not only because of the style of music attractiveness, but also because of drawing attention to the content of texts that are quite interesting from the point of view of their linguistic aspect. The study proved that the problem of discrimination, namely sexism, racism and povertism is present in almost every song of the author and performer of rap songs Kendrick Lamar Duckworth.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64093
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 31 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.