Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64124
Title: Художні моделі відчуження в дитячих оповіданнях Бориса Грінченка: текст і контекст
Other Titles: Artistic models of alienation in Borys Hrinchenko's children's stories: text and context
Authors: Гальчук, О. В.
Keywords: Борис Грінченко, дитяча проза, мотив відчуження, ідентичність, художня модель, мотив самогубства, архетип сироти, Borys Hrinchenko, children's prose, alienation motive, identity, artistic model, suicide motive, the orphan archetype
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гальчук, О. В. Художні моделі відчуження в дитячих оповіданнях Бориса Грінченка: текст і контекст / О. В. Гальчук // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 31. – С. 200–206. – Бібліогр.: с. 205–206 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/31/34.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Мета статті – виявити художні особливості авторських варіантів репрезентації мотиву відчуження в оповіданнях Б. Грінченка «Сама, зовсім сама» і «Дзвоник». Вибір об’єктів аналізу зумовлений спільним мотивом замисленого і/ чи реалізованого самогубства, який інтерпретуємо кульмінацією відчуження головних героїнь-сиріт. Задля досягнення мети застосовані типологічний, компаративний, психоаналітичний методи дослідження, напрацювання зі студії травми. У статті окреслено «чужий простір» і форми відчуження в оповіданнях «Сама, зовсім сама» і «Дзвоник»; виявлено їхню кореляцію з проблемами ідентичності; здійснено таксометрію художніх моделей відчуження; встановлено типологічні перегуки із західноєвропейським контекстом. Узагальнено, що мотив відчуження в цих оповіданнях структурує певну модель взаємин персонажа-дитини з соціумом, коли відбувається втрата власної ідентичності героїні. У першій моделі («Сама, зовсім сама») приналежність до низького щаблю в суспільній ієрархії і сирітство зумовлюють ізоляцію героїні в позбавленому емпатії соціумі. Способом позбутись надмірного тягаря відчуження вона обирає «возз’єднання» з покійною матір’ю. Відтак самогубство – це маркер глибини відчуження і водночас форма ескапізму від «чужого»/«ворожого» світу. У репрезентованій у «Дзвонику» моделі «дитина – соціум» відчуження є одним з етапів процесу втрати героїнею самтотожності. Автор досліджує ситуацію, коли героїня-сирота отримує зовнішній (матеріальний) захист, але натомість не тільки втрачає спокій внутрішній, а й переживає покрокове витіснення «Я» і формування нової ідентичності. Це перетворюється на трагедію, яка і зроджує в дитині думки про самогубство. Таким чином, оповідання «Сама, зовсім сама» і «Дзвінок» – це здійснені Б. Грінченком художні студії психології персонажа-сироти в межових ситуаціях, спровокованих такими травмами, як втрата близької людини або витіснення «Я» героїні. Вони употужнені соціальним тиском, приниженням людської і національної гідності, марковані гендерними і психологічними (віковими) особливостями персонажів.
The purpose of this article is to identify the author's artistic variants of representation of the alienation motif in the stories Alone, All Alone and The Bell by Borys Hrinchenko. The choice of the objects of analysis is determined by the common motif of the intended and/or realized suicide, which we interpreted as the culmination of the alienation of the orphan protagonists of these works. The study uses typological, comparative, and psychoanalytic research methods, and studies of trauma. The study outlines the ‘alien space’ and forms of alienation in the stories Alone, All Alone and The Bell; reveals their correlation with identity issues; conducts a taxonomy of artistic models of alienation; and establishes typological resonances with the Western European context. It is generalized, that the motif of alienation in these stories structures a artistic model of the relationship between a child character and society, when the heroine loses her identity. In the first model (Alone, All Alone), belonging to a low level in the social hierarchy, together with the state of orphanhood, leads to the heroine's isolation in a society that lacks empathy. The way for the heroine to get rid of the excessive burden of alienation is to ‘reunite’ with her late mother. Thus, suicide is a marker of the depth of alienation and, at the same time, a form of escapism from the ‘alien’/’hostile’ world. In the ‘child-society’ model presented in The Bell, alienation is a stage in the process of the loss of identity. The author explores a situation where the orphaned heroine receives external (material) protection but instead not only loses internal protection, but also experiences a step-by-step displacement of the self and the formation of a new identity. This turns into a tragedy, which gives rise to the child’s suicidal thoughts. Thus, the stories Alone, All Alone and The Bell are Borys Hrinchenko's artistic studies of the psychology of an orphan character in borderline situations. These situations are provoked by traumas such as the loss of a loved one or the displacement of the heroine's self, intensified by social pressure, humiliation of her own human and national dignity, and marked by gender and psychological (age) peculiarities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64124
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 31 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ХУДОЖНІ МОДЕЛІ ВІДЧУЖЕННЯ В ДИТЯЧИХ ОПОВІДАННЯХ.pdf461.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.