Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64187
Title: Образ України як виразник основних світоглядних принципів Миколи Миколаєнка
Other Titles: The image of Ukraine as an expression of the main worldview principles of Mykola Mykolaenko
Authors: Ігнатьєва, С. Є.
Цюп’як, І. К.
Keywords: мовна особистість, поетичний текст, образотворення України, експресивність, світосприйняття та світовираження, language identity, poetic text, representation of Ukraine, expressiveness, world perception and world expression
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Ігнатьєва, С. Є. Образ України як виразник основних світоглядних принципів Миколи Миколаєнка / С. Є. Ігнатьєва, І. К. Цюп’як // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 32. – С. 32–36. – Бібліогр.: с. 36 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/32/part_1/7.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглядаються авторські зображальні форми художнього вираження та сприйняття образу України у поетичному тексті Миколи Миколаєнка. Вияскревлені символеми України з вертикальним стрижнем Віщої зорі – Замцерли в семантичній площині поетичного слова. Визначені репрезентанти заголовних світоглядних принципів Бояна Придніпров’я – Миколи Миколаєнка. Виокремлено провідний аспект соціо- та лінгвопсихологічного моделювання та поетичної інтерпретації дійсності, зосередивши увагу на своєрідності форм та засобів образотворення, зокрема міфопоетичної Замцерли як символу Незалежності України, реалізованої у поетичному тексті Миколи Миколаєнка. Художні образи-домінанти світобачення поета позначені лексичними одиницями степ, мова, тощо, які, потрапляючи в систему координат цінностей Миколи Миколаєнка, розширюють семантику і наповнюють тканину твору оригінальними асоціаціями й символами, відтак стають основою його ідіостилю. З’ясовується поняття авторських розмислів, ідеологем, міфологем та архетипів. Здійснюється розподіл образної системи за актуальністю та значущістю дотично до образу України. Відзначені біблійні, античні, міфологічні мотиви, ремінісценції, культурологічні алюзії, які органічно вписуються в поетичний текст, займають чільне місце в історіософській концепції митця, є складником поетичного образу України. Поетичне осмислення образу України охоплює політичні, соціальні, історичні та естетичні площини. У ландшафтному ареалі виокремлюються образи рідної природи – річки Орелі, ріки Дніпра, урбаністичні та сільські краєвиди Криворіжжя, що створює поетично-філософську концепцію світу, природи, космосу. Таким смислотворчим засобом є солярна, часово-просторова, зорова, музична, кольорова, синестезійна, дотиково-відчуттєва метафора з усім рослинним, лісовим, квітковим і тваринним царством. У дослідницькому дискурсі наголошується на символічному образі Віщої Зорі – Замцерли, яка є символом Незалежної України.
The article examines the author’s depicting forms of artistic expression and perception of the image of Ukraine in the poetic text of Mykola Mykolaienko. There were shown distorted symbols of Ukraine with the vertical rod of Vishcha zori – Zamtserly in the semantic plane of the poetic word. There also have been identified the representations of the main worldview principles of Boyan Prydniprovya – Mykola Mykolayenko. The article includes the leading aspect of socio- and linguistic-psychological modeling and poetic interpretation of reality, focusing on the originality of forms and means of image creation. In particular, there reveals the mythopoetic Zamtserla as a symbol of the Independence of Ukraine, realized in the poetic text of Mykola Mykolaenko. The dominant artistic images of the poet’s worldview are marked by the lexical units step, speech, etc. These symbols expand the semantics, falling into Mykola Mykolaenko’s coordinate system of values. They also fill the fabric of the work with original associations and symbols, thus becoming the basis of his idiostyle. The concept of author’s thinking, ideologist, mythologist and archetypes is clarified. The image system is divided according to relevance and significance in relation to the image of Ukraine. In the article there were marked biblical, ancient, mythological motifs, reminiscences, cultural allusions, which organically fit into the poetic text. These allusions occupy a prominent place in the artist’s historiosophical concept. They also are a component of the poetic image of Ukraine. Poetic understanding of the image of Ukraine covers political, social, historical and aesthetic planes. Images of native nature stand out in the landscape area – the Oryla River, the Dnipro River, the urban and rural landscapes of Kryvorizhye, which creates a poetic and philosophical concept of the world, nature, and space. Such a meaning-making tool is a solar, temporal-spatial, visual, musical, color, synesthetic, tactile metaphor with the entire plant, forest, flower and animal kingdom. The research discourse emphasizes the symbolic image of Vishcha Zora – Zamtserla, which is a symbol of Independent Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64187
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 32 Том 1 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.