Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64312
Title: Поняття «концепт» і «концептосфера» у літературознавчому вимірі
Other Titles: The notions of “concept” and “conceptosphere” in the literary dimension
Authors: Білобровська, К. О.
Keywords: концепт, концептосфера твору, концептосфера творчості письменника, концептуальний аналіз, картина світу, концептуалізм, конотація, смисловий маркер, літературознавство, художній твір, concept, conceptosphere of the artistic work, conceptosphere of the writer’s creation, conceptual analysis, picture of the world, conceptualism, connotation, semantic marker, literary studies, artistic work
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Білобровська, К. О. Поняття «концепт» і «концептосфера» у літературознавчому вимірі / К. О. Білобровська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 2, вип. 32. – С. 127–133. – Бібліогр.: с. 132–133 (24 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/32/part_2/24.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено з’ясуванню специфіки концепту й концептосфери як категорій літературознавчої царини. Мета розвідки – висвітлити особливості понять «концепт» й «концептосфера» як одиниць дослідження художніх творів. Основним методом дослідження концептів у творах літератури є концептуальний аналіз, що полягає у моделюванні (номінація конотацій концепту) та їх репрезентації. За допомогою цього методу здійснюється цілісна репрезентація концептів й концептосфери творчості письменника. Складовими частинами концепту окреслено конотації (смислові маркери), що варіюються відповідно до поглядів реципієнтів. У публікації з’ясовано, що шляхом концептуалізації дійсності відбувається осмислення реальності й формування концептуальних структур (концептів), що є базовими одиницями когнітивного підходу у літературознавстві. Художні концепти мають необмежену кількість варіацій через те, що функціонують у межах художньої асоціативності. У зв’язку з тим, що ця художня асоціативність варіюється у залежності від індивідуальних особливостей людини, то відповідно один і той самий художній концепт може бути по-різному розтлумачений реципієнтами. Доведено, що концепт є унікальним і невід’ємним феноменом когнітивної діяльності людини, одиницею картини світу. Концепт як категорія літературознавчої царини є ціннісно-смисловою структурною одиницею свідомості письменника (митця), що представлена у тексті художнього твору, є продуктом, що репрезентує психоментальну й лінгвокогнітивну картину світу автора й розкриває його суб’єктивне осмислення навколишньої дійсності, а також відображає духовну культуру людини, висвітлює домінантні орієнтири життя та творчості. Визначено, що концептосфера твору – це сукупність концептів, які функціонують у межах одного твору. Під концептосферою творчості письменника розуміють сукупність концептів, що якнайточніше репрезентують творчий потенціал автора, тобто аналіз концептів дозволяє реципієнтам пізнати стиль, манеру, світогляд письменника (митця).
The article deals with clarification the specifics of the concept and the conceptosphere as categories of the field of literary studies. The goal of the research paper is to highlight the peculiarities of the notions “concept” and “conceptosphere” as units of research of artistic works. The main method of researching concepts in literary works is conceptual analysis, which consists in modeling (nomination of connotations of the concept) and their representation. The holistic representation of the concepts and the conceptosphere of the writer’s creation is carried out with the help of this method. Connotations (semantic markers) are defined as constituent parts of the concept, which vary according to the views of the recipients. The publication found that through the conceptualization of reality there is an understanding of reality and the formation of conceptual structures (concepts), which are the basic units of the cognitive approach in literary studies. The artistic concepts have an unlimited number of variations due to the fact that they function within the limits of artistic associativity. Due to the fact that this artistic associativity varies depending on the individual characteristics of a person, the same artistic concept may be perceived differently by the recipients. It is proven that the concept is a unique and an integral phenomenon of human cognitive activity, a unit of the picture of the world. The concept as a category of the field of literary studies is a value-semantic structural unit of the writer’s (artist’s) consciousness, presented in the text of an artistic work, is a product that represents the author’s psycho-mental and linguistic- cognitive picture of the world and reveals writer’s subjective understanding of the surrounding reality, as well as reflects spiritual culture of a person, highlights the dominant orientations of life and creation. It was found that the conceptosphere of an artistic work is a set of concepts that function within the limits of one work. The conceptosphere of the writer’s creation is a set of concepts that most accurately represent the creative potential of the author, that is, the analysis of concepts allows recipients to research the style, manner, worldview of the writer (artist).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64312
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 32 Том 2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПОНЯТТЯ «КОНЦЕПТ» І «КОНЦЕПТОСФЕРА».pdf374.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.