Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64329
Title: Аксіологічно-онтологічна складова образу хати в малій прозі О. Довженка
Other Titles: Axiological-ontological component of the image of the house in O. Dovzhenko’s short prose
Authors: Павлюк, Н. Л.
Keywords: аксіологія, онтологія, символ, хронотоп, поетика, axiology, ontology, symbol, chronotop, poetics
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Павлюк, Н. Л. Аксіологічно-онтологічна складова образу хати в малій прозі О. Довженка / Н. Л. Павлюк // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 2, вип. 32. – С. 173–178. – Бібліогр.: с. 178 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/32/part_2/32.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано аксіологічно-онтологічні особливості складової образу хати в контексті дослідження поетики малої прози О. Довженка. У результаті дослідження було з’ясовано, що на аксіологічній основі ґрунтується ідейно-тематична основа художніх тексів митця, розкриття проблематики та конфліктів творів, а також створення системи персонажів. Відтворюючи у новелах глибоко трагічні епізоди Другої світової війни, О. Довженко акцентує увагу на філософських засадах онтології людини через образ-символ української хати. Хата у малій прозі письменника – наскрізний, багатофункціональний образ. Основне функціональне навантаження зазначеного образу – окреслення просторової координати художніх текстів письменника (житло, яке є реальним та омріяним, місце тимчасового перебування персонажів) – реалізується у новелах «Відступник», «Незабутнє», «Мати», «Воля до життя», «Хата». Дійсно, важливою просторовою площиною в аналізованих творах є образ дому, адже саме в цій просторовій площині автор відтворює ключові драматичні події: суд над зрадником-сином, порятунок поранених, прощання з невинністю, загибель матері. Доведено, що у новелі «Хата» образ хати є домінантним символом, у який вкладений глибокий філософсько-духовний та аксіологічний сенс у зв’язку з трансформацією досить поширеного в слов’янській культурі образу хати в символ дому-держави. Через архетипний образ хати О. Довженко у зазначеному творі показав український народ, онтологію його безперервної боротьби, відтворив ключові моменти його історії, особливості вірування тощо. З’ясовано, що художньо-філософське осмислення символічного навантаження образу дому-держави допомагає посилити зображене у творах, проаналізувати одну з найважливіших проблем історії України – цілісність та незалежність держави та тверезо оцінити абсолютно всі сфери людської екзистенції, моральність, етичність та доцільність кожного вчинку образів персонажів.
The axiological-ontological features of the image of the house in the context of the study of the poetics of O. Dovzhenko’s short prose is analyzed in the article. As a result of the study, it was found that the outline of the ideological and thematic basis of the prose writer’s works, the study of the range of problems raised by him, the understanding of the nature of the considered conflicts is directly based on the axiological foundation. In this regard, unfolding the tragic pages of the Second World War in his short stories, the writer strengthens the philosophical sound of the essential philosophy of every person through the image-symbol of the Ukrainian house. The house in the short prose of the writer is a comprehensive, multifunctional image. The main functional load of the mentioned image – the delineation of the spatial coordinate of the chronotopic complex of the author’s works (dwelling, real and dreamed, the place of residence of the heroes, a place of comfort) – is realized in the short stories “The Renegade”, “Unforgettable”, “Mother”, “The Will to Life”. Indeed, the central spatial location in the analyzed works is the image of the house, where the main and most dramatic events take place: the trial of the traitor-son, the rescue of the wounded, the farewell to innocence, the death of the mother. It is proved that in the short story “The House” the image of the house is a special symbol, defined by a deep philosophical and spiritual meaning in connection with the transformation of the image of the house common in Slavic culture into a symbol of the house-state. Through the archetypal image of the house, O. Dovzhenko depicted the entire Ukrainian people, their history, beliefs, suffering and struggle in the mentioned work. It was found that the artistic and philosophical understanding of the essence of the symbol of the home-state strengthens the epic depth of the message and helps to analyze one of the most fateful problems of Ukrainian history – the integrity and independence of the native land and to soberly assess absolutely all spheres of human existence, morality, ethics and the expediency of every act of images characters.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64329
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 32 Том 2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
АКСІОЛОГІЧНО-ОНТОЛОГІЧНА СКЛАДОВА ОБРАЗУ ХАТИ.pdf423.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.