Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64345
Назва: | Фемінітиви як образотворчі засоби (на матеріалі збірки Марії Матіос «Жіночий аркан в саду нетерпіння») |
Інші назви: | Feminitives as imaging means (on the material from the collection of Maria Mathios “The Female Arcan in the Garden of Impatience”) |
Автори: | Федурко, М. Ю. Котович, В. В. |
Ключові слова: | фемінітив, фемінна лексика, українська мова, деривація, оказіоналізми, вторинна номінація, стилі української мови, художній стиль, стилістична роль, feminitives, feminine vocabulary, Ukrainian language, derivation, occasionalisms, secondary nomination, styles of the Ukrainian language, artistic style, stylistic role |
Дата публікації: | 2023 |
Видавництво: | Видавничий дім "Гельветика" |
Бібліографічний опис: | Федурко, М. Ю. Фемінітиви як образотворчі засоби (на матеріалі збірки Марії Матіос «Жіночий аркан в саду нетерпіння») / М. Ю. Федурко, В. В. Котович // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 2, вип. 32. – С. 230–235. – Бібліогр.: с. 234–235 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/32/part_2/41.pdf |
Серія/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовано фемінітиви як засоби творення художніх образів. Джерельною базою дослідження
послугували вірші збірки Марії Матіос «Жіночий аркан в саду нетерпіння».
З’ясовано, що в текстах художнього стилю фемінні лексеми – слова жіночого роду, альтернативні або парні до
аналогічних лексем чоловічого роду, утворені, зазвичай, за допомогою суфіксів -к-, -ин-, -иц- – передусім виконують
естетичну функцію, створюють особливий колорит образотворчості та слугують об’єктом лінгвопоетичного аналізу.
Суфікс -ес- здебільшого спостерігаємо за творення так званих неофемінітивів. Якраз вони, перенесені зі шпальт
газет та з соціальних мереж у тексти офіційно-ділового та наукового стилів, з одного боку, збагачують собою фемінний корпус, а з іншого – нерідко відчувають на собі спротив мовців.
Проаналізовано тропи та стилістичні фігури – метафори (приховані порівняння, які в текстах ґрунтуються на
здогаді), епітети (художні означення), порівняння (зіставлення об’єктів з акцентом на провідній прикметі, притаманній їм), градації (поступове наростання / послаблення опису), антитези (зіставлення контрастних понять), тавтології (повторення синонімічних мовних зворотів), алегорії (непряме відтворення дійсності в образах, позбавлених
абстрактності), епіфонеми (коментар, уточнення, обґрунтування думки), компонентами яких стали назви на позначення осіб жіночої статі.
Спостережено, що в поетичній творчості ознак фемінітивів можуть набувати не тільки назви істот (назви людей
за різними ознаками, міфологічних істот, персонажів, тварин тощо), але й назви неістот.
Частими та наділеними особливою поетичною символікою є в текстах Марії Матіос зоофемінітиви, з-поміж яких
виокремлено зменшено-пестливі назви самиць та ентомоніми-фемінітиви.
Підтверджено, що однією із семантично і структурно багатих словотвірних категорій іменників української мови
є субстантиви зі значенням особи жіночої статі; проаналізовано розгорнуті субстантивовані фемінітивні конструкції.
Задля вирізнення образності маскулінітиви та фемінітиви в художніх творах поетеси нерідко вступають в опозицію та утворюють антитезу. У статті проаналізовано такі лексеми. In the article analyzes femininity as a means of creating artistic images. The source base of the study was the poems of Maria Mathios’s collection “The Female Arcanum in the Garden of Impatience”. It was found that in the texts of the artistic style, feminine lexemes – feminine words, alternative or paired with similar masculine lexemes, formed, usually, with the help of suffixes -k-, -yn-, -yts- – primarily perform an aesthetic function, create a special color of the visual arts and serve as an object of lingupoetic analysis. The suffix -es- is mostly observed in the creation of so-called neo-feminitives. It is precisely them, transferred from the columns of newspapers and from social networks to the texts of official, business and scientific styles, on the one hand, enriching the feminine corpus, and on the other hand, they often feel opposition from speakers. Tropes and stylistic figures – metaphors (hidden comparisons that are based on guesswork in the texts) are analyzed, epithets (artistic meanings), comparison (comparison of objects with an emphasis on the leading feature inherent in them),gradation (gradual increase / weakening of the description), antithesis (comparison of contrasting concepts),tautology (repetition of synonymous language phrases), allegory (indirect reproduction of reality in images devoid of abstraction), epiphoneme (comment, clarification, substantiation of an opinion), the components of which became the names to denote persons of the female gender. It has been observed that in the poetic creativity of feminine signs, not only the names of beings (names of people according to various signs, names of mythological creatures, characters, names of animals, etc.), but also names of non-beings can acquire. Zoofeminitives are frequent and endowed with a special poetic symbolism in the texts of Maria Mathios, among which are distinguished diminutive and affectionate names of females and entonyms-feminitives. It has been confirmed that one of the semantically and structurally rich word-forming categories of nouns in the Ukrainian language are nouns with the meaning of a person of the female gender; elaborated substantivized feminine constructions are analyzed. In order to distinguish the imagery of masculinity and femininity in artistic works, poets often enter into opposition and form an antithesis. The following lexemes are analyzed in the article. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64345 |
ISSN: | 2663-4899 |
Розташовується у зібраннях: | Закарпатські філологічні студії Випуск 32 Том 2 2023 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ФЕМІНІТИВИ ЯК ОБРАЗОТВОРЧІ ЗАСОБИ.pdf | 494.26 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.