Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64486
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПідлужна, І. А.-
dc.date.accessioned2024-08-18T15:20:08Z-
dc.date.available2024-08-18T15:20:08Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationПідлужна, І. А. Стратегії впливу на адресата в політичних плакатах (на матеріалі німецької мови) / І. А. Підлужна // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Т. 2, вип. 33. – С. 69–73. – Бібліогр.: с. 73 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/33/part_2/14.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64486-
dc.description.abstractСтаттю присвячено дослідженню стратегій впливу на адресата в політичних плакатах (на матеріалі німецької мови). Поєднання в політичних плакатах зображення і тексту з актуалізацією в одному жанровому вияві різних знакових систем потребує ґрунтовного аналізу в аспекті полікодовості політичного плакату та визначає актуальність дослідження. У статті розглядаються види та композиційно-смислові функції поєднань вербальних та невербальних елементів у сучасних німецьких політичних плакатах. Виділяються особливості політичного плаката; аналізуються види невербальних елементів; виокремлюються основні стратегії впливу на адресата. Дослідження проводиться з урахуванням здобутків сучасної соціолінгвістики. Матеріалом дослідження послужили політичні плакати, що використовувалися у 2010–2021 роках у межах різних передвиборних кампаній німецькими політичними партіями. Методичною основою аналізу стала контекстуально-смислова інтерпретація сучасних німецьких політичних плакатів як полімодальних текстових одиниць. Автор дійшов висновку, що взаємодія вербального ряду та супроводжуючих його невербальних елементів у структурі політичного плакату сприяє більш точній передачі авторської думки, вираженої одиницями мови, та призводить до посилення прагматичного впливу плаката. У сучасному німецькому політичному плакаті задіяно різні невербальні (візуальні) елементи, що виступають у функції засобу акцентування уваги реципієнта на лінгвокреативних елементах тексту, а також доповнення та поглиблення їх дискурсивних смислів. Невербальні візуальні елементи служать не тільки для друкарського оформлення та розмітки тексту, а й сприяють прагматичному фокусуванню, чи акцентуванню певних одиниць тексту. Різні графічні виділення, колір, підкреслення, розділові знаки, а також заміни мовних знаків знаками інших семіотичних систем органічно вплітаються у структуру політичного плаката, дозволяючи авторам посилювати, доповнювати чи переосмислювати інформацію, що передається мовними засобами, привертаючи увагу до ключових елементів політичних гасел.uk
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of strategies of influence on the addressee in political posters (based on the material of the German language). The synthesis of image and text in political posters with the actualization of different sign systems in one genre requires a thorough analysis in terms of political poster polycodedness and determines the relevance of the study. The article examines the types and compositional and semantic functions of combinations of verbal and non-verbal elements in contemporary German political posters. The features of the political poster are highlighted; the types of nonverbal elements present in modern political posters are analyzed; the main strategies of influence on the addressee are distinguished. The study is conducted with due regard to the achievements of modern sociolinguistics. The material of the study is political posters used in 2010–2021 as part of various election campaigns by German political parties. The methodological basis of the analysis was the contextual and semantic interpretation of modern German political posters as polymodal textual units. The author concludes that the interaction of the verbal series and accompanying non-verbal elements in the structure of a political poster contributes to a more accurate transmission of the author’s opinion expressed by language units and leads to an increase in the pragmatic impact of the poster. The modern German political poster uses various non-verbal (visual) elements that are The author concludes that the interaction of the verbal range and accompanying non-verbal elements in the structure of a political poster contributes to a more accurate transmission of the author’s opinion expressed in language units and leads to an increase in the pragmatic impact of the poster. Contemporary German political posters use various non-verbal (visual) elements that act as a means of focusing the recipient’s attention on the linguistic and creative elements of the text, as well as supplementing and deepening their discursive meanings. Non-verbal visual elements serve not only for typography and markup of the text, but also contribute to the pragmatic focus or emphasis of certain text units. Various graphic selections, colors, underlining, punctuation marks, as well as the replacement of linguistic signs with signs of other semiotic systems are organically intertwined in the structure of a political poster, allowing the authors to amplify, supplement, or rethink the information transmitted by linguistic means, and to draw attention to the key points of political slogans.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectполітичний плакатuk
dc.subjectстратегії впливуuk
dc.subjectманіпулюванняuk
dc.subjectнімецька моваuk
dc.subjectдискурсuk
dc.subjectpolitical posteruk
dc.subjectstrategies of influenceuk
dc.subjectmanipulationuk
dc.subjectGerman languageuk
dc.subjectdiscourseuk
dc.titleСтратегії впливу на адресата в політичних плакатах (на матеріалі німецької мови)uk
dc.title.alternativeStrategies of influence on the addressee in political posters (based on the material of the German language)uk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 33 Том 2 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.