Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64503
Название: | Удосконалення мережі ситуаційних центрів у сфері інформаційної безпеки |
Другие названия: | Improvement of the network of situational centers in the field of information security |
Авторы: | Каптан, М. В. |
Ключевые слова: | ситуаційний центр, інформаційна безпека, РНБО України, загрози інформаційної небезпеки, situation center, information security, National Security and Defense Council of Ukraine,, information security threats |
Дата публикации: | 2023 |
Библиографическое описание: | Каптан М. В. Удосконалення мережі ситуаційних центрів у сфері інформаційної безпеки/ М. В. Каптан //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №3. – С. 279-287 – Бібліогр.: с. 286-287 (21 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/284734/278820 |
Краткий осмотр (реферат): | Досліджено проблематику створення та забезпечення функціонування Ситуаційного центру в системі Міністерства оборони України. Доведено необхідність створення спеціалізованої організаційної структури одним із основних завдань якої визначено реагування на інформаційні загрози безпосередньо за загальною координацією Головного ситуаційного центру при Раді національної безпеки і оборони України (далі – РНБО України) у взаємодії з іншими суб’єктами забезпечення сектору національної безпеки і оборони України в інформаційній сфері.Проаналізовано шляхи створення та функціонування Ситуаційного центру Міністерства оборони України, визначено перелік загроз за якими повинно здійснюватись реагування, як окремої структури (або його окремих елементів), так і спільного виконання визначених положенням завдань з Ситуаційним центром Збройних Сил України під час реагування Збройними Силами України на кризові (надзвичайні) ситуації в інформаційному просторі України.Наголошено, що в умовах стрімкого розвитку інформаційних процесів в умовах глобалізації, що зумовлені (посиленням ролі соціальних мереж у національному та світовому інформаційному просторі, їх вплив на внутрішню і зовнішню суспільно-політичну ситуацію, стан додержання прав і свобод людини, зокрема щодо забезпечення принципів рівності прав користувачів соціальних мереж),РНБО України прийнято рішення, щодо розширення та подальший розвиток єдиної мережі Ситуаційних центрів та оснащення їх уніфікованим програмним та апаратним забезпеченням обробки інформації, що дозволить підвищити ефективність та спроможність ухвалень ситуаційних управлінських рішень на всіх рівнях. Причиною такого зростання є саме кризові явища, які стають довготривалими, а процеси управління перетворюються з «попередження кризи» на, переважно, «ліквідацію кризи». За цих умов постає доволі вагома проблема, щодо питань взаємодії мережі Ситуаційних центрів органів державної влади в процесі виконання покладених завдань, підготовки нормативно-правових актів за напрямком діяльності, пов’язаних із забезпеченням реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони та інформаційної безпеки в умовах надзвичайного і воєнного стану.Підсумовано, що В Україні триває процес становлення системи стратегічних комунікацій, органами державної влади України здійснено низку організаційних та практичних заходів зі зміцнення власної інституційної спроможності у сфері стратегічних комунікацій, однак не створено дієвого механізму координації і взаємодії між усіма органами державної влади, залученими до здійснення заходів із протидії загрозам в інформаційній сфері. Зазначене послаблює можливості до розбудови комплексного стратегічного планування інформаційного потоку, здійснення системної комунікативної діяльності Кабінету Міністрів України, об’єднання всіх ключових суб’єктів у сфері інформаційних відносин, суб’єктів формування і реалізації державної політики щодо ефективного захисту національного інформаційного простору, утвердження позитивного іміджу України, реалізації цілей захисту національної безпеки України в інформаційній сфері. У цій ситуації, задля досягнення оперативної сумісності є вкрай важливим систематизувати однотипність в використанні спеціального програмного забезпечення для забезпечення здатності до взаємодії, стійкого функціонування, тестування та відстеження продуктивності у прийнятті рішень і контролю їх виконання. Вочевидь, що у процесі розширення та нарощування потужностей мережі Ситуаційних центрів Головний ситуаційний центр при РНБО України відіграватиме вагому роль. Стає зрозумілим, що такі центри, повинні бути об’єднані в єдину захищену мережу, з наданням можливості оперативно збирати інформацію, аналізувати її та приймати критично важливі для держави рішення. The problems of creating and ensuring the functioning of the Situation Center in the system of the Ministry of Defense of Ukraine were studied.The need to create a specialized organizational structure has been proven, one of the main tasks of which is to respond to information threats directly under the general coordination of the Main Situation Center at the Council of National Security and Defense of Ukraine (hereinafter - NSDC of Ukraine) in cooperation with other subjects of ensuring the national security and defense sector of Ukraine in the information field.The ways of creation and functioning of the Situation Center of the Ministry of Defense of Ukraine were analyzed, a list of threats to which the response should be carried out, both as a separate structure (or its individual elements), and as a joint performance of the tasks defined by the regulations with the Situation Center of the Armed Forces of Ukraine during the response of the Armed Forces of Ukraine to crisis (emergency) situations in the information space of Ukraine.It is emphasized that in the conditions of the rapid development of information processes in the conditions of globalization, caused by the strengthening of the role of social networks in the national and global information space, their influence on the internal and external socio-political situation, the state of observance of human rights and freedoms, in particular, in relation to ensuring the principles of equality rights of users of social networks), the NSDC of Ukraine made a decision to expand and further develop a single network of Situation Centers and equip them with unified software and hardware for information processing, which will increase the efficiency and capacity of making situational management decisions at all levels. The reason for this growth is precisely the crisis phenomena, which become long-term, and the management processes are transformed from “crisis prevention” to, mainly, “crisis liquidation”. Under these conditions, a rather serious problem arises regarding the issues of interaction of the network of Situation Centers of state authorities in the process of fulfilling assigned tasks, preparing normative legal acts in the field of activity related to ensuring the implementation of state policy on national security issues in the military sphere, defense spheres and information security in conditions of emergency and martial law.It is summarized that the process of forming a system of strategic communications continues in Ukraine, the state authorities of Ukraine have implemented a number of organizational and practical measures to strengthen their own institutional capacity in the field of strategic communications, but an effective mechanism of coordination and interaction between all state authorities involved in the implementation of measures has not been created from countering threats in the information sphere. This weakens the possibilities for the development of comprehensive strategic planning of the information flow, the implementation of systematic communication activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine, the unification of all key subjects in the field of information relations, subjects of the formation and implementation of state policy regarding the effective protection of the national information space, and the establishment of a positive image of Ukraine, implementation of the goals of protection of the national security of Ukraine in the information sphere. In this situation, in order to achieve interoperability, it is extremely important to systematize uniformity in the use of special software to ensure interoperability, stable operation, testing and performance tracking in decision-making and control of their implementation. It is obvious that in the process of expanding and increasing the capacities of the network of Situation Centers, the Main Situation Center of the National Security and Defense Council of Ukraine will play an important role. It becomes clear that such centers should be united in a single protected network, with the possibility of quickly collecting information, analyzing it and making decisions of critical importance to the state. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64503 |
ISSN: | 2788-6018 |
Располагается в коллекциях: | 2023 / Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 3 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
284734-Текст статті-656449-1-10-20230715.pdf | 752.4 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.