Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64823
Title: Міжнародні стандарти та нормативно-правові аспекти права на освіту
Other Titles: International standards and regulatory aspects of the right to education
Authors: Пирога, Ігор Степанович
Keywords: право на освіту, конституційно-правове регулювання, міжнародно-правові стандарти, забезпечення, гарантування, right to education, constitutional and legal regulation, international legal standards, provision, guarantee
Issue Date: 2023
Citation: Пирога І. С. Міжнародні стандарти та нормативно-правові аспекти права на освіту/ І. С. Пирога //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №5. – С. 170-175 – Бібліогр.: с. 175 (15 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/290549/284149
Abstract: Вказується, право на освіту є фундаментальним природним правом людини «другого покоління», значущою сферою життя людей, держав та всього світового співтовариства, реалізація якого сприяє соціально-економічному розвитку і навіть всебічному розвитку особистості. Значимість забезпечення права на освіту обумовлена тим, що це право розглядається у двох аспектах: як саме право на освіту; як засіб для реалізації інших прав людини у взаємозв’язку з цілями сталого розвитку. Незважаючи на особливу значимість реалізації права на освіту, на сьогоднішньому етапі проблема забезпечення доступу до здобуття освіти для всіх залишається гострою та актуальною для багатьох держав. Крім того, відсутність універсальної моделі освіти на міжнародному рівні викликає суттєву диспропорцію у забезпеченні доступу до освіти у різних державах, що зумовлює необхідність міжнародно-правового співробітництва.Стаття присвячена дослідженню ціннісної характеристики освіти у міжнародному аспекті. На основі аналізу міжнародних та регіональних актів освіта представлена автором як цінність міжнародного права, що сприяє відображенню актуальних питань реалізації конституційного права на освіту. Автор приходить до висновку, що роль міжнародного співробітництва в галузі освіти зростає, торкаючись самих широких верств населення всієї земної кулі. Особливу увагу приділено розумінню принципу рівності права на освіту. Проводиться аналіз міжнародних актів у сфері рівності права на освіту. Вказано на розвиток права на освіту в сучасних умовах розвитку державності. Розглядаються основні напрямки міжнародно-правового співробітництва у сфері забезпечення права на доступну та якісну освіту для всіх. Виділено проблеми забезпечення права на освіту на універсальному рівні, у тому числі пов’язані зі змінами у системі освіти, спричине-ними пандемією Covid-19. Мета роботи – вияв-лення особливостей міжнародно-правових ме-ханізмів забезпечення права на освіту, яка була досягнута за допомогою використовуваних у роботі загальнонаукових (діалектичний метод, методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції) та приватно наукових методів (юридичний аналіз, порівняльно-правовий метод). Сформульовані висновки показують необхідність подальшого вдосконалення міжнародного співробітництва держав у галузі забезпечення доступної та якісної освіти для всіх з урахуванням умов сучасного суспільства. Отримані результати дослідження підтверджують значущість права на освіту як міжнародного, так національного права, і навіть вплив міжнародних стандартів освіти на внутрішньодержавні механізми її реалізації.
It is indicated that the right to education is a fundamental natural right of a “second generation” person, a significant sphere of life of people, states and the entire world community, the implementation of which contributes to socio-economic development and even comprehensive development of the individual. The importance of ensuring the right to education is due to the fact that this right is considered in two aspects: as the right to education itself; as a means to realize other human rights in relation to the goals of sustainable development. Despite the special significance of the realization of the right to education, at today’s stage, the problem of ensuring access to education for all remains acute and relevant for many states. In addition, the lack of a universal model of education at the international level causes a significant disparity in ensuring access to education in different states, which necessitates international legal cooperation. The article is devoted to the study of the value characteristics of education in the international aspect. Based on the analysis of international and regional acts, education is presented by the author as a value of international law, which contributes to the reflection of actual issues of the implementation of the constitutional right to education. The author comes to the conclusion that the role of international cooperation in the field of education is growing, affecting the broadest strata of the population of the entire globe. Special attention is paid to understanding the principle of equality of the right to education. An analysis of international acts in the field of equal right to education is carried out. The development of the right to education in modern conditions of the development of statehood is indicated. The main directions of international legal cooperation in the field of ensuring the right to affordable and quality education for all are considered. The problems of ensuring the right to education at the universal level are highlighted, including those related to changes in the education system caused by the Covid-19 pandemic. The purpose of the work is to identify the features of the international legal mechanisms for ensuring the right to education, which was achieved with the help of general scientific (dialectical method, methods of analysis, synthesis, induction, deduction) and private scientific methods (legal analysis, comparative legal method) which used in the work. The formulated conclusions show the need for further improvement of international cooperation of states in the field of providing affordable and high-quality education for all, taking into account the conditions of modern society. The obtained results of the study confirm the importance of the right to education as international and national law, and even the influence of international standards of education on domestic mechanisms of its implementation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64823
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
290549-Текст статті-671012-1-10-20231107.pdf304.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.