Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64826
Title: Evolution of education as a constitutional and legal paradigm: historical context and philosophical discourse
Other Titles: Еволюція освіти як конституційно-правової парадигми: історичний контекст та філософський дискурс
Authors: Prodan, V.
Keywords: освіта, освіта як конституційно-правова категорія, конституційне право на освіту, історичний розвиток, зародження освіти, філософія освіти, соціальні гарантії, права особи, education, education as a constitutional and legal category, the constitutional right to education, historical development, the emergence of education, philosophy of education, social guarantees, individual rights
Issue Date: 2023
Citation: Prodan V. Evolution of education as a constitutional and legal paradigm: historical context and philosophical discourse/ V. Prodan //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №5. – P. 182-189 – Бібліогр.: p. 189 (16 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/290551/284151
Abstract: Дана стаття присвячена дослідженню еволюції освіти як конституційно-правової парадигми в історичному контексті та філософському дискурсі. В межах роботи було розглянуто історичний шлях розвитку освіту, починаючи з первісно-античних часів і завершуючи сьогоденням. Акцентується увага на розвитку освітньої парадигми з погляду філософських та культурних аспектів, які справили вплив на сприйняття та регулювання освітнього процесу.Зокрема, історичну градацію розвитку та утвердження освіти, як конституційно-правової категорії пропонується розглядати крізь призму наступних хронологічних рамок:І етап: Епоха давнього світу (Первісна доба і Античність); ІІ етап: Доба Середньовіччя;ІІІ етап: Епоха Просвітництва;ІV етап: Період індустріальної революції та модернізації;V етап: Сучасність.Стаття розглядає роль великих філософів та давніх юристів, таких як Аристотель, Демокріт, Платон, Сенека, Сократ, Ульпіан, Цицерон тощо у формуванні концепцій права на освіту. Особлива увага приділяється тому, як історія освіти відображає суспільні та культурні зміни. Охоплюючи період від первісних форм навчання до сучасних систем освіти, ця стаття показує, як освіта завжди була не тільки правом, але й важливим чинником суспільної еволюції.Акцентується увага на працях наступних відомих філософів, американського – Дж. Дьюї, бразильського – П. Фрейре та вітчизняного – П. Куліша, які справили вплив на формування та розвиток філософії сучасної освіти.Висновки статті наголошують на тому, що право на освіту характеризується не лише юри-дичними нормами, але й суспільним контекстом та філософськими поглядами. Вони підкреслюють важливість розуміння історичного розвитку освіти для сучасної інтерпретації конституційно-правової парадигми освіти, яка відображає динаміку суспільства та його потреби у навчанні та розвитку.
This article is devoted to the study of the evolution of education as a constitutional and legal paradigm in the historical context and philosophical discourse. Within the framework of the work, the historical path of education development is considered, starting from primitive and ancient times and ending with the present. Emphasis is placed on the development of the educational paradigm from the point of view of philosophical and cultural changes that had an impact on the perception and regulation of the educational process.In particular, the historical gradation of the development and establishment of education as a constitutional and legal category is proposed to be considered through the prism of the following chronological framework:Stage I: The Age of the Ancient World (Primitive Age and Ancient times);Stage II: The Age of the Middle Ages;III stage: Age of Enlightenment;IV stage: The period of industrial revolution and modernization;Stage V: Modernity.The article examines the role of great philosophers and ancient jurists, such as Aristotle, Democritus, Plato, Seneca, Socrates, Ulpian, Cicero, etc., in shaping the concepts of the right to education Special attention is paid to how the history of education reflects social and cultural changes. From primitive forms of learning to modern education systems, this article shows how education has always been not only a right, but also an important factor in social evolution.Emphasis is placed on the works of the following famous philosophers, the American – J. Dewey, the Brazilian – P. Freire and the domestic – P. Kulish, who had an impact on the formation and development of the philosophy of modern education.The conclusions of the article emphasize that the right to education is determined not only by legal norms, but also by the social context and philosophical views. They emphasize the importance of understanding the historical development of education for the modern understanding of the constitutional and legal paradigm of education, which reflects the dynamics of society and its needs for education and development.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64826
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
290551-Текст статті-671018-1-10-20231107.pdf328.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.