Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65179
Title: Роль освіти у психологічній реабілітації молоді в післявоєнній Україні: стратегії та методики
Other Titles: The role of education in psychological rehabilitation of young people in post-war Ukraine: strategies and methods
Authors: Литвак, Василь Васильович
Вайнагій, Ольга Михайлівна
Keywords: емоційне благополуччя, резилієнтність здобувачів освіти, підтримувальне навчальне середовище, адаптивні навчальні програми
Issue Date: 30-Apr-2024
Publisher: АКАДЕМІЧНІ ВІЗІЇ
Citation: Роль освіти у психологічній реабілітації молоді в післявоєнній Україні: стратегії та методики Вайнагій Ольга Михайлівна, Литвак Василь Васильович. АКАДЕМІЧНІ ВІЗІЇ Випуск 30/2024. С.-1-14.
Series/Report no.: АКАДЕМІЧНІ ВІЗІ Випуск 30/2024;Випуск 30/2024
Abstract: У статті проаналізовано роль освіти в психологічній реабілітації здобувачів освіти та з’ясовано, які стратегії й методики є найбільш ефективними в післявоєнний період. Завдання дослідження стосуються визначення підходів до трактування поняття «психологічна реабілітація»; форм психологічної реабілітації, а також стратегій та методик, які використовуються в освітньому процесі; аналізу особливостей застосування цифрових технологій для психологічної реабілітації; а також з’ясування переваг та недоліків освіти як інструменту психологічної реабілітації молодих людей у післявоєнний період. У процесі вивчення наукової проблеми було використано такі методи теоретичного дослідження, як аналіз літератури, синтез, концептуальне моделювання та узагальнення. Результати дослідження демонструють, що психологічна реабілітація – це втручання, спрямоване на відновлення або покращення функціонування психічного здоров’я, а також процес відновлення або підвищення здатності особистості брати участь у соціальній, професійній та рекреаційній діяльності. Серед форм психологічної реабілітації виокремлено консультування й психотерапію, медикаментозну терапію, навчання спеціальним практичним навичкам, біхевіоральну терапію чи поведінкове втручання, сімейну терапію, групи підтримки, програми реабілітації, горизонтальне навчання, інтегроване навчання та комплексну терапію. З’ясовано, що психологічна реабілітація під час освітнього процесу передбачає адаптивне навчання, горизонтальне навчання, інклюзивне навчання, емоційне навчання, методи релаксації й арттерапію. Доведено, що використання цифрових технологій є ефективним для психологічної підтримки в навчальній аудиторії. Визначено, що використання освіти як інструменту психологічної реабілітації має кілька переваг, зокрема формування в здобувачів освіти спеціальних практичних навичок, участь в освітніх заходах, стимулювання когнітивних процесів, соціальна взаємодія, розвиток резилієнтності в майбутніх фахівців. Аналіз наукових джерел засвідчує також наявність певних недоліків, які необхідно враховувати під час побудови освітнього процесу.
The article analyzes the role of education in psychological rehabilitation of students and outlined what strategies and methods are the most effective during the post war period. The tasks are related to explanation of approaches to interpretation of the notion of psychological rehabilitation; presentation of its forms, strategies and methods which are used within the educational process; analysis of using digital technologies, and determination of advantages and disadvantages of education as an instrument of psychological rehabilitation of young people during the post-war period. While investigating the problem we used the following theoretical methods: literature review, synthesis, conceptual modelling, and generalization. The results of the research demonstrate that psychological rehabilitation is a intervention oriented towards restoration or improvement of mental health, and also it is a process of increasing of a person’s ability to take part in social, professional, and recreational activity. forms of psychological rehabilitation include the following: counselling and psychotherapy, medical therapy, training of special practical skills, behavioral therapy or intervention, family therapy, support groups, rehabilitation programs, peer learning, integrated learning, and complex therapy. We revealed that psychological rehabilitation during the educational process concern adaptive learning, peer learning, inclusive learning, emotional learning, methods of relaxation, and art therapy. It was proved that the use of digital technologies enhances the efficiency of the psychological rehabilitation during the educational process. Also, it was found that education as an instrument of psychological rehabilitation has a number of advantages, including formation of special practical skills., participation in educational events, stimulation of cognitive process, social interaction, development of resilience among future experts. The analysis of scientific literature shows that there are some disadvantages that should be considered within the educational process.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65179
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної хірургії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Вайнагій, О. М., + Литвак, В. В.pdf328.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.