Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65229
Title: Комунікативна компетентність як складова загальної культури сучасного фахівця
Other Titles: Communicative competence as a component of the general culture of the modern specialist
Authors: Ліштаба, Т. В.
Данилко, О. Г.
Тернавська, Т. А.
Keywords: комунікація, комунікативна компетентність, комунікативні здібності, професійна підготовка сучасного фахівця авіаційної галузі, культура мовлення, communication, communicative competence, communicative abilities, professional training of a modern specialist in the aviation industry, culture of speech
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Ліштаба, Т. В. Комунікативна компетентність як складова загальної культури сучасного фахівця / Т. В. Ліштаба, О. Г. Данилко, Т. А. Тернавська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Т. 2, вип. 34. – С. 12–16. – Бібліогр.: с. 15–16 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/34/part_2/4.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено дослідженню аспектів формування комунікативної компетентності як важливої складової загальної культури сучасного фахівця. Розкрито зміст поняття «комунікативна компетентність». З’ясовано, що це узагальнена комунікативна властивість особистості, що включає розвинуті комунікативні здібності, уміння і навички міжособистісного спілкування, знання про основні його закономірності та правила. Сформована комунікативна компетентність надає можливість фахівцю успішно вступати в різного роду (вербальні та невербальні, усні й письмові) контакти для вирішення комунікативних задач (передачі інформації, ведення переговорів, встановлення та підтримки контактів, інші). Визначено роль комунікативної компетентності в професійній підготовці сучасного фахівця авіаційної галузі. Проаналізовано комплекс комунікативних знань та вмінь, що складають комунікативну компетентність фахівців, зокрема майбутніх диспетчерів та пілотів. Доведено, що техніка комунікування в професійній діяльності спеціалістів авіаційної галузі передбачає низку важливих компонентів, яких необхідно дотримуватися: володіти мовою, словом, голосом, інтонацією; слухати, розуміти й демонструвати розуміння співрозмовника; переконувати, радитися; налагоджувати психологічний контакт із різними категоріями партнерів по спілкуванню; спостерігати за співрозмовником і швидко орієнтуватися в ситуації спілкування; під час спілкування звертати увагу на невербальну комунікацію та використовувати засоби її впливу; доступно викладати свої думки; сприяти створенню неформальної і формальної обстановки в процесі спілкування; регулювати свій стан та стан співрозмовника, емоції учасників бесіди.
The article is devoted to the study of aspects of the formation of communicative competence as an important component of the general culture of a modern specialist. The concept of «communicative competence» is revealed. It was found that this is a generalized communicative property of the individual, which includes developed communicative abilities, skills and abilities of interpersonal communication, knowledge of its main regularities and rules.Formed communicative competence enables the specialist to successfully engage in various types of (verbal and non-verbal, oral and written) contacts to solve communicative tasks (transferring information, conducting negotiations, establishing and maintaining contacts, etc.). The role of communicative competence in the professional training of a modern specialist in the aviation industry is indicated. The complex of communicative knowledge and skills that make up the communicative competence of specialists, in particular future dispatchers and pilots, is analyzed. It has been proven that the communication technique in the professional activity of specialists in the aviation industry involves a number of important components that must be observed: mastering the language, speech, voice, intonation; listen, understand and demonstrate understanding of the interlocutor; to convince, consult; establish psychological contact with different categories of communication partners; observe the interlocutor and quickly navigate the communication situation; during communication, pay attention to non-verbal communication and use means of its influence; it is possible to express one’s thoughts; contribute to the creation of an informal and formal environment in the process of communication; to regulate one’s state and the state of the interlocutor, the emotions of the conversation participants.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65229
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 34 Том 2 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ.pdf347.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.