Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65268
Title: Контекстуальний підхід у формуванні читацької грамотності старшокласників у позакласній роботі учителя-словесника
Other Titles: Contextual approach in the formation of reading literacy of high school students in the extracurricular work of a language arts teacher
Authors: Негодяєва, С. А.
Keywords: контекстуальний підхід, історична проза, мотив, проблематика, ретроспекція, методична модель, «Бо болить» Євгенії Сенік, contextual approach, historical prose, motive, problematic, retrospection, methodical model, Because It Hurts by Eugenia Senik
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Негодяєва, С. А. Контекстуальний підхід у формуванні читацької грамотності старшокласників у позакласній роботі учителя-словесника / С. А. Негодяєва // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Т. 2, вип. 34. – С. 126–131. – Бібліогр.: с. 131 (4 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/34/part_2/23.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Розвідка спрямована на дослідження контекстуального підходу до аналізу творів новітньої доби, які варто рекомендувати здобувачам освіти старшої школи для розвитку читацької грамотності під час позакласної роботи. Вона ілюструє ситуацію інноваційного буму, характерного для практичної педагогіки останнього десятиліття, привертає увагу як результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем, процес оновлення та вдосконалення теорії і практики освіти в мовно-літературній галузі. Модель презентує наукову та шкільну парадигми аналізу художнього твору на матеріалі роману «Бо болить» Євгенії Сенік. Проаналізовано ефективність контекстуального підходу до аналізу художнього твору в науковій і шкільній парадигмі. Він передбачає найбільшу увагу до тексту як форми вираження авторської рецепції. Такий літературознавчий метод дослідження подає трактування об’єктивного світу. Він більш вимогливий до переосмислення ролі художньої літератури в житті автора і реципієнта. Визначено, що в авторській рецепції Євгенії Сенік основним структурним контекстуальним компонентом виступає документ або історичний факт, інтерв’ю, власне пережиті події. Домислу й вимислу в романі відводиться не завжди першочергова роль. Для прогнозування учительського рішення і конструювання необхідної методичної моделі роботи за твором рекомендовано філологам орієнтовні проблемно-тематичні та мотивно-світоглядні аспекти. Доведено, що шкільний контекстуальний аналіз твору, який межує з науковими літературознавчим аналізом, є запорукою вдалого гармонійного поєднання прочитання з інтерпретацією, що формують читацьку грамотність. Фахова майстерність словесника, який використовуватиме елементи контекстуального підходу під час прочитання твору дасть змогу уникнути трафарету, збагатити варіативність шляхів пізнання мистецтва слова, спрямувати школярів до особистого тлумачення, інтелектуального та емоційного збагачення, вдалого використання літератур- но-критичного інструментарію.
The research is aimed at studying of a contextual approach to the analysis of works of the newest era, which should be recommended for high school students to develop their reading literacy during extracurricular work. It illustrates the situation of the innovation boom characteristic of practical pedagogy of the last decade, attracts attention as a result of creative search for original, non-standard solutions to various pedagogical problems, the process of updating and improving the theory and practice of education in the linguistic and literary area. The model presents the scientific and school paradigms of the analysis of a work of art based on the material of the novel Because It Hurts by Eugenia Senik. The effectiveness of the contextual approach to the analysis of an artistic work in the scientific and school paradigm is analyzed. It involves the greatest attention to the text as a form of expression of the author’s reception. This literary research method provides an interpretation of the objective world. He is more demanding to rethink the role of fiction in the life of the author and the recipient. It was determined that in the author’s reception of Yevgenia Senik, the main structural contextual component is a document or a historical fact, an interview, the actual experienced events. Conjecture and fiction are not always given a primary role in the novel. In order to predict the teacher’s decision and construct the necessary methodical model of work based on the work, philologists are recommended approximate problem-thematic and motivational-worldview aspects. It has been proven that the school contextual analysis of the work, which borders on scientific literary analysis, is the key to a successful harmonious combination of reading and interpretation, which form reading literacy. The professional skill of the language arts teacher, who will use the elements of the contextual approach while reading the work, will make it possible to avoid the template, to enrich the variability of ways of learning the art of words, to direct the students to personal interpretation, intellectual and emotional enrichment, and the successful use of literary and critical tools.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65268
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 34 Том 2 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.