Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65340
Title: | Управління підприємствами фармацевтичної галузі на основі логістичних підходів |
Other Titles: | Management of pharmaceutical enterprises based on logistic approaches |
Authors: | Ліганенко, І. В. Надточій, А. С. |
Keywords: | логістика, фармацевтика, АВС-аналіз, процесний підхід, планування, logistics, pharmaceutics, ABC analysis, process approach, planning |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Ліганенко, І. В. Управління підприємствами фармацевтичної галузі на основі логістичних підходів / І. В. Ліганенко, А. С. Надточій // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), Я. П. Дроздовський, К. С. Брензович та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Ч. 2, вип. 28. – С. 22–25. – Бібліогр.: с. 24 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/28_2_2019ua/6.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті досліджено проблеми стратегічного управління підприємствами фармацевтичної галузі. Визначено переваги стратегічного аналізу та наголошено на необхідності їх системного використання на підприємстві.
Запропоновано впровадження концепції збалансованої оцінної відомості для підприємств фармацевтичної галузі, яка
дає змогу оцінити підприємство з чотирьох різних поглядів: покупців, компанії, новаторства і навчання та акціонерів.
Наведено значення стратегічного планування та його «пастки». Розроблено схему планування виробництво на базі процесного підходу. Обґрунтовано для аналізу продажів застосування АВС-аналізу, який дає змогу правильно сформувати
групи товарів, які приносять найбільшу виручку та прибуток, а також уникнути перенасичення асортименту товарів,
які мають низькі націнку та прибуток. The article investigates the problems of strategic management of pharmaceutical industry enterprises, in particular, it is stated that modern enterprises have sufficient relevant knowledge, but in practice do not have a systematic approach, which leads to a decrease in the quality of management. The advantages of strategic analysis, including forecasting the consequences of managerial decisions, the ability to identify alternative ways to achieve goals, highlight the threats and opportunities, strengths and weaknesses, readiness for the future and establishing responsibility. The need for their systematic use in the enterprise is emphasized. The introduction of the concept of balanced valuation information for the enterprises of the pharmaceutical industry is offered, which allows to evaluate the enterprise from four different perspectives: buyers, companies, innovations and training and financial. The importance of strategic planning and its "pitfalls", such as bureaucratization of procedures, the gap between current and strategic activities, overestimation of expectations, large losses of time, which slows down the enterprise response to environmental disturbance. It is emphasized that the importance of strategic analysis is manifested in situations such as changes in the market caused by the emergence of new players, competitors, innovative medicines, production technologies and marketing; decrease in profit, increase in production costs; planning to enter new markets, launch new products and medicines; planning of application of new business processes, structural restructuring of the management system. The scheme of production planning based on process approach is developed, in which such elements as determination of possibility and necessity of management of enterprise, determination of object and subject of management, establishment of management purpose, substantiation of functions and process of management, definition of management methodology, separation of management principles , development of a management mechanism, indication of branch features of management. This strategic planning scheme helps to improve the management of pharmaceutical companies. It is justified for sales analysis of the use of ABC analysis, which allows you to correctly form the product groups that bring the highest revenue and profit, and also to avoid oversaturation of products that have a low margin and profit. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65340 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 28 Частина 2 - 2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ.pdf | 362.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.