Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65755
Title: | Порівняння автомобільного ринку України і розвинених країн ЄС |
Other Titles: | Comparison of the automotive market of Ukraine and developed EU countries |
Authors: | Маньківський, Ю. Р. Томчук, О. Ф. |
Keywords: | автомобілі, Європейський Союз, вживані авто, динаміка, тенденції, Covid-19, електрокари, cars, European Union, used cars, dynamics, trends, Covid-19, electric cars |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Маньківський, Ю. Р. Порівняння автомобільного ринку України і розвинених країн ЄС / Ю. Р. Маньківський, О. Ф. Томчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), Я. П. Дроздовський, К. С. Брензович та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 31. – С. 67–75. – Бібліогр.: с. 73–74 (16 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/31_2020ua/13.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті розкрито чинники, які впливають на успіх діяльності українських автодилерів. Проаналізовано
динаміку продажів нових автомобілів в Україні у 2018–2019 рр. за брендами. Визначено концентрацію легкових автомобілів на 1 000 жителів в Україні, економічно розвинених країнах і країнах ЄС. Приділено особливу увагу вторинному
ринку легкових автомобілів України. Проведено порівняння середнього віку автомобілів в Україні зі світом, найбільш
продаваних авто в Україні та Європейському Союзі. Визначено топ-20 вживаних автомобілів у 1 кварталі 2020 р. Розкрито вплив спалаху Covid-19 і впровадження карантину на автомобільний ринок країн Європейського Союзу. Визначено найбільші світові автоконцерни, продажі яких перевищили мільйон одиниць. Виявлено особливості розвитку
світового автомобільного ринку в сучасних умовах. Обґрунтовано розвиток ринку легкових автомобілів екологічно
чистих моделей. The world car market in modern conditions is one of the most developed commodity markets in the world, where a huge number is concentrated manufacturers and sellers of vehicles. It is constant and rigid competition between manufacturers, especially in the passenger car segment. The automotive industry has a direct impact on technological progress and better than many statistical statements shows the solvency of the population, and hence the standard of living. The automotive industry, being, on the one hand, a large consumer of material, labor and financial resources, and on the other – one of the main producers of industrial products, plays an important role in the development of social production and the country’s economy in general. To the greatest extent the development of the country is characterized by two industries: automotive and aircraft. In many countries, the automotive industry is a strategic sector of the economy, is at the forefront of technology development, which, along with related and ancillary industries, represents a significant share of the national industry, providing more jobs and more added value. Innovations introduced in the automotive industry inevitably force others industries to improve their production. Due to the fact that there are many such industries, there is a rise of all industry, and hence the economy as a whole. Therefore, this industry rightly considered the locomotive of the country’s economy. The modern world car market exists in conditions of excess supply, declining demand and fierce competition between manufacturers. This situation forces the automotive industry companies that want to occupy a worthy position in the world market, to go the way of unification, concentration and significant cost reductions. Prospects for consolidated companies as a whole predictable, it is somewhat more difficult to determine what awaits independent automakers, which are increasingly more difficult to survive and compete in a globalized global automotive market. The article reveals the factors that affect the success of Ukrainian car dealers. The dynamics of sales of new cars in Ukraine in 2018–2019 is analyzed by brands. The concentration of cars per 1000 inhabitants in Ukraine, economically developed countries and EU countries is determined. Special attention is paid to the secondary market of passenger cars of Ukraine. A comparison of the average age of cars in Ukraine with the world, the best-selling cars in Ukraine and the European Union. Definitely the biggest global automakers, whose sales exceeded one million units, the peculiarities of the development of the world automobile market in modern conditions are revealed. The top 20 used cars in the 1st quarter of 2020 have been identified. The impact of the Covid-19 outbreak and the introduction of quarantine on the automotive market of the European Union have been revealed. The development of the market of passenger cars of environmentally friendly models is substantiated. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65755 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 31 - 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ПОРІВНЯННЯ АВТОМОБІЛЬНОГО РИНКУ УКРАЇНИ І РОЗВИНЕНИХ КРАЇН ЄС.pdf | 848.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.