Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66070
Title: | Методичні засади діагностики споживчого капіталу для оцінювання ринкових перспектив товарних інновацій |
Other Titles: | Methodological principles of consumer capital diagnosis for assessment of market perspectives of product innovations |
Authors: | Нагорний, Є. І. Березова, С. М. |
Keywords: | товарні інновації, маркетингове тестування, ринкові перспективи, споживчий капітал, взаємовигідні відносини, product innovation, marketing testing, market prospects, consumer capital, mutually beneficial relations |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Нагорний, Є. І. Методичні засади діагностики споживчого капіталу для оцінювання ринкових перспектив товарних інновацій / Є. І. Нагорний, С. М. Березова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Ч. 1, вип. 33. – С. 119–123. – Бібліогр.: с. 122–123 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/33_1_2020ua/23.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті наведено засади ринково-орієнтованого управління споживчим капіталом для оцінки ринкових перспектив розроблюваних товарних інновацій. Це управління не є можливим без налагодження відносин із цільовими споживачами, а в основі такої позитивної взаємодії формується споживчий капітал підприємства. З’ясовано, що вироблення
механізму залучення споживачів до процесу розроблення товарних інновацій, на основі формування системи взаємовигідних
відносин дасть змогу посилити споживчий капітал підприємства. Для створення взаємовигідних відносин із споживачами
під час розроблення товарних інновацій на ранніх етапах інноваційного циклу можна використовувати такі інструменти:
мультиатрибутивну модель товару, спільний аналіз та модель Кано. У дослідженні ці інструменти розглянуті з погляду створення системи взаємовигідних відносин із споживачами для оцінки ринкових перспектив товарних інновацій. In the changing conditions of social development, to ensure market success, industrial enterprises need to focus on the creation and commercialization of product innovations to best meet the needs and demands of consumers. The only possibility to be constantly in a line of customers’ requests is the formation of a system of mutual relations with them. It is preferable that such relationships must be regular and mutually beneficial, which allows industrial enterprises to create marketleading product innovations. Thus, an industrial enterprise will strengthen its market position and efficiency. The development of a mechanism for involving consumers in the process of developing product innovations based on the formation of a system of mutually beneficial relations is relevant and determines the purpose of the study. The article presents the principles of market-oriented management of the consumer capital of the enterprise to assess the market prospects of the developed product innovations. Such a managerial approach is impossible without establishing relationships with target consumers, and the basis of such positive interaction is the consumer capital of the enterprise. It was found that the development of a mechanism for attracting consumers to the process of developing product innovations based on the formation of a system of mutually beneficial relations will strengthen the consumer capital of the enterprise, consumers will receive product innovations that they really need and which will best meet their needs, requests, and ensure stable development. The following tools can be used to create mutually beneficial relationships with consumers when developing product innovations in the early stages of the innovation cycle: multi-attribute product model, joint analysis, and Kano model. In the study, they are considered in terms of creating a system of mutually beneficial relationships with consumers to assess market prospects for product innovation. The considered tools lead to the strengthening of the consumer capital of the enterprise and allow them to include as much as possible in process of designing of commodity innovations of their future consumers. Regular relationships with consumers should be carried out not only at the stage of purchasing product innovations, but these relationships should also arise even earlier, in the initial stages of their creation and only in this case consumers will feel real care for themselves, to meet their needs. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66070 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 33 Частина 1 - 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ДІАГНОСТИКИ СПОЖИВЧОГО КАПІТАЛУ.pdf | 303.73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.