Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66147
Title: | Емоційний інтелект та креативність як сучасний інструментарій менеджменту |
Other Titles: | Emotional intelligence and creativity as a modern management tool |
Authors: | Захарчин, Г. М. Любомудрова, Н. П. |
Keywords: | емоційний інтелект, емоційна компетентність, креативність, інструментарій менеджменту, емоційний менеджмент, креативний менеджмент, інноваційна активність, emotional intelligence, emotional competence, creativity, management tools, emotional management, creative management, innovation activity |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Захарчин, Г. М. Емоційний інтелект та креативність як сучасний інструментарій менеджменту / Г. М. Захарчин, Н. П. Любомудрова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 34. – С. 76–80. – Бібліогр.: с. 79 (12 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/34_2020ua/15.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У роботі обґрунтовано актуальність і доцільність розгляду емоційного інтелекту та креативності як
сучасного інструментарію менеджменту, що особливо загострюється у сучасних умовах пандемії. Охарактеризовано
спільні й відмінні риси цих категорій і описано їхній прояв у системі менеджменту. Зазначено, що емоційний інтелект і
креативність безпосередньо входять у систему менеджменту в складі емоційного менеджменту та креативного менеджменту й опосередковано – через стрес-менеджмент, ризик-менеджмент та інноваційний менеджмент. Наголошено на
взаємозв’язку емоційного інтелекту і креативності із сучасними компетенціями. Підкреслено, що емоційний інтелект
належить до інтегральних компетенцій, оскільки він охоплює широке поле характеристик (естетичні норми, знання,
культуру, комунікації, відповідальність), а креативність є компетенцією – рушієм, що спонукає до розвитку і переходу
на якісно інший рівень. Запропоновано використовувати ці категорії для формування ефективного профілю керівника
та активізації інноваційної діяльності. The relevance and expediency of considering emotional intelligence and creativity as a modern management toolkit, which is especially acute in modern pandemic conditions, are substantiated in the work. The common and distinctive features of these categories are described and their manifestation in the management system is described. New approaches to development scientific direction in the emotional sphere make it possible to assess human activity in the emotional environment, and create a new value of human capital. The dynamism and unpredictability of our life have reached a critical point, when people began to think more and more about how to cope with this crazy pace, without losing their identity, while maintaining mental health. If we perceive a person with an emphasis on the mind, no on the senses, it creates a situation where feelings and emotions remain unconscious. In this case, the internal tension and rigidity increases, which reduces the staff productivity and underestimates the results of its activity. It is important to understand that the education of emotional culture is an important component of the general culture of society, where the culture of even one individual may depend on the mood and well-being of the whole group – the work team. It is noted that emotional intelligence and creativity are directly part of the management system as part of emotional management and creative management and indirectly through stress-management, risk-management and innovation management. Emphasis is placed on the relationship between emotional intelligence and creativity with modern competencies. It is emphasized that emotional intelligence belongs to the integral competencies, because it covers a wide field of characteristics (aesthetic norms, knowledge, culture, communication, responsibility), and creativity is a competence – a driver that encourages development and transition to a qualitatively different level. Creativity, revealing the potential of each person, building an innovative creative economy, with the right positioning, can be the values that unite the whole community. But most importantly - such values consolidate the forces of the strongest and most necessary class in society today, the creative class. It is proposed to use these categories to form an effective profile of the leader and intensify innovation. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66147 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 34 - 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА КРЕАТИВНІСТЬ.pdf | 283.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.