Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66188
Title: Формування системи операційного менеджменту транспортних підприємств під час пандемії COVID-19
Other Titles: Formation of the system of operational management of transport enterprises during the COVID-19 pandemic
Authors: Лаврик, І. Ф.
Сніжко, Л. Л.
Омельянович, О. Р.
Keywords: транспортні підприємства, операційний менеджмент, бізнес-процеси, управлінські операції, система операційного менеджменту, transport enterprises, operational management, business processes, management operations, operational management system
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Лаврик, І. Ф. Формування системи операційного менеджменту транспортних підприємств під час пандемії COVID-19 / І. Ф. Лаврик, Л. Л. Сніжко, О. Р. Омельянович // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 34. – С. 133–136. – Бібліогр.: с. 135–136 (8 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/34_2020ua/24.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті проведено аналітичний огляд системи операційного менеджменту. Встановлено, що він є цілісним комплексом пов’язаних між собою управлінських операцій, що регулярно виконуються і дають змогу впроваджувати довгострокові стратегії компанії з максимальним прибутком за рахунок забезпечення конкурентоспроможності підприємства у цілому. Доведено, що специфіка системи операційного менеджменту транспортних підприємств знаходиться у безпосередній залежності від особливості процесу надання послуг на підприємстві. Головними, визначальними елементами операційного менеджменту транспортного підприємства є якість організації бізнес-процесів та специфіка роботи персоналу. Визначено методику оцінки системи операційного менеджменту, яка передбачає комплексне використання загальнонаукових і приватно-наукових методів. Таким чином, у статті враховано всі чинники, що суттєво впливають на транспортні підприємства під час пандемії COVID-19.
The article provides an analytical review of the operational management system. It is established that a holistic set of interconnected management operations that are regularly performed and allow to implement long-term strategies of the company with maximum profit by ensuring the competitiveness of the enterprise as a whole. It is proved that the specifics of the operational management system of transport enterprises is directly dependent on the peculiarities of the process of providing services at the enterprise. The main, defining element of operational management of the transport enterprise is the quality of business process organization and the specifics of staff work. The method of evaluation of the operational management system is determined, which provides for the integrated use of general scientific and private scientific methods. The activity of transport enterprises is characterized by dynamic development, restructuring, emergence of new and liquidation of less successful existing market participants. Such changes are accompanied by overt or covert competition for customers. This struggle becomes especially acute in the conditions of insufficient solvency of consumers. The article defines the methodology for evaluating the operational management system. The organizational and economic characteristics of transport enterprises are given and the structure of the operational management system is determined. A study of existing business processes in the operational management system. Proposals for improving the efficiency of the operational management system have been developed. The forecasting of efficiency of the developed actions is carried out. Thus, the article determines that the specifics of the operational management system of transport enterprises is directly dependent on the peculiarities of the process of providing services at the enterprise. The main, defining element of operational management of the transport enterprise is the quality of business process organization and the specifics of staff work. Thus, the article takes into account all the influential factors that significantly affect transport companies during the Covid-19 pandemic.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66188
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 34 - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОПЕРАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ.pdf359.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.