Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66298
Title: | Конституційно-правовий механізм реалізації зовнішньої політики держави: взаємодія органів законодавчої та виконавчої влади |
Other Titles: | Constitutional-legal mechanism of realization of the foreign policy of the state: interaction of bodies of legislative and executive power |
Authors: | Гомонай, Василь Васильович |
Keywords: | конституційно-правовий механізм реалізації зовнішньої політики держави, держава, взаємодія органів законодавчої та виконавчої влади, набуття повноправного членства в ЄС, інтеграція, constitutional and legal mechanism of realization of the foreign policy of the state, the state, interaction of legislative and executive bodies, acquisition of full membership in the EU, integration |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Гомонай В. В. Конституційно-правовий механізм реалізації зовнішньої політики держави: взаємодія органів законодавчої та виконавчої влади. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 2. C. 514–519. |
Series/Report no.: | Юридичний науковий електронний журнал; |
Abstract: | Статтю присвячено розгляду питання взаємодії органів законодавчої та виконавчої влади з реалізації зовнішньої політики держави.
Встановлено, що Верховна Рада України заслуховує інформацію Уряду з питань здійснення зовнішньої політики, але в законодавстві
України немає вимог до постанов Верховної Ради України в частині чітко визначених строків виконання рекомендацій, строків розробки
та внесення до Верховної Ради України пропозицій з внесення змін і доповнень до законів України або проектів нових законів України, які
б сприяли реалізації зовнішньої політики держави. Звертається увага на таку одну з форм взаємодії органів законодавчої та виконавчої
влади як виїзні засідання профільних комітетів парламенту до Міністерства закордонних справ України, на яких, в порядку контролю,
розглядаються актуальні проблеми реалізації стратегічного курсу держави на європейську та євроатлантичну інтеграцію, інші пріоритетні
напрями зовнішньої політики України. Акцентується увага на звіті Комітету Верховної Ради України у закордонних справах за період
роботи Верховної Ради України восьмого скликання (2014-2019 роки). Комітет постійно тримає на контролі та заслуховує інформацію
Міністерства закордонних справ України, інших центральних органів виконавчої влади щодо проблемних питань зовнішніх зносин, які
виникають протягом звітного періоду. Додатково аргументовано, що функції Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України співвідносяться з їх повноваженнями як загальне і конкретне. Акцентовано увагу, що щодо функцій самої держави їх характер є виключно похідним. Встановлено, що повноваження Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з набуття повноправного членства України
в Європейському Союзі містять правову невизначеність, що суперечить ч. 2 ст. 6, ч. 2 ст. 19 Конституції України. The article is devoted to consideration of the issue of interaction of legislative and executive authorities in the implementation of the state's foreign policy. It is established that the Verkhovna Rada of Ukraine listens to the Government's information on foreign policy issues, but there is no requirement in the legislation of Ukraine for resolutions of the Verkhovna Rada of Ukraine regarding clearly defined deadlines for implementation of recommendations, deadlines for drafting and submitting to the Verkhovna Rada of Ukraine proposals for amendments and laws Ukraine or draft new laws of Ukraine that would facilitate the implementation of the state's foreign policy. Attention is drawn to such a form of interaction between the legislative and executive authorities as visiting meetings of profile committees of the Parliament to the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, which, in order of control, discuss urgent problems of implementation of the strategic course of the state for European and EuroAtlantic integration, other foreign priorities Of Ukraine. Attention is drawn to the report of the Committee on Foreign Affairs of the Verkhovna Rada of Ukraine for the period of work of the Verkhovna Rada of Ukraine of the eighth convocation (2014-2019). The Committee constantly monitors and listens to information from the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine and other central executive authorities on issues related to external relations that arise during the reporting period. It is additionally argued that the functions of the Verkhovna Rada of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine relate to their powers as general and specific. It is emphasized that in terms of the functions of the state itself, their character is exclusively derivative. It is established that the powers of the Verkhovna Rada of Ukraine and the Cabinet of Ministers of Ukraine for the acquisition of full membership of Ukraine in the European Union contain legal uncertainty, which contradicts Part 2 of Art. 6, Part 2 of Art. 19 of the Constitution of Ukraine. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66298 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри конституційного права та порівняльного правознавства |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.