Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66331
Title: | Social responsibility practise application in sports organisation |
Other Titles: | Застосування практики соціальної відповідальності в спортивній організації |
Authors: | Molokanoviene, D. Andriukaitiene, R. Bilohur, V. Білогур, Влада Євгеніївна |
Keywords: | Social responsibility of organisations, sports, organisation, application, Соціальна відповідальність організацій, спортивна організація, застосування |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Molokanoviene D., Andriukaitiene R., Bilohur V. Social responsibility practise application in sports organisation. Humanities Studies. 2022. Вип. 11 (88). С. 99–109. |
Series/Report no.: | Humanities Studies; |
Abstract: | In recent decades, the formation of a new type of social relationships has continued, based on new social connections
and styles of behaviour. The role ofsport in modern society is becoming not only an increasingly visible social and political
factor, the demand of stakeholders to become socially responsible organizations is felt due to public pressure in the sports
industry. The main goal of organizations should be not only to maximize profits and increase competition but also to get
closer to the impact of their activities on the environment. As a result, social responsibility becomes the cornerstone
of the management of most organizations or enterprises, when it comes to increasing the well-being of employees,
from an environmental point of view – reducing pollution, and from an economic point of view – reducing corruption,
bribery. the success of organizations depends on their integration into the market, so social responsibility is a successful
way of self-realization since the main areas are social, economic and environmental – important for society and other
interested parties. The problem of the study is raised by the question of what level of application of the practice of social
responsibility in a sports organization from the point of view of administrative staff and coaches, and what socially
responsible activities would promote the level of application ofthe social responsibility practice of organizations. Research
objective: determine the level of application of social responsibility practices in a sports organization from the point
of view of administrative staff and coaches. Research methods: analysis of research-based literature sources; quantitative
research – questionnaire survey, the questionnaire was based on an analysis of the research-based literature. The questions
are adapted to the problem; mathematical, statistical descriptive analysis. The data obtained during the survey were
processed by the SPSS version 28 package. Data were calculated using SPSS (Statistical Package for Social Sciences).
Results. A comprehensive assessment of corporate social responsibility, based on the proposed system of indicators,
allows for analyse of the results of quantitative assessment, to control the level of application of social responsibility
practices in organisations which were engaged in various activities, including sports organisations. The advantages
of applying social responsibility practice are: it educates staff, reduces staff turnover, helps to attract the best professionals,
improves the image of organisations and ensures stable and sustainable development of the organisation in the long run.
It was found that the employees of a sports organisation generally evaluate the practice of social responsibility as a high
level of social responsibility, men have a slighter lower scores for philanthropic responsibility, and women have a lower
rates for economic and philanthropic social responsibility. From the point of view of stakeholders, social responsibility
in public relations in a sports organisation is rated the highest (highest level). In terms of environmental sustainability,
women value social responsibility less than men. The treatment of employees and athletes, and responsibility towards
customers is of a high standard level, however, the application of social responsibility practices in all its components
can be improved by initiating more active participation of the sports organisation in the environment and contributing
to philanthropic initiatives. Administration employees rate social responsibility lower than coaches. В останні десятиліття продовжується формування нового типу соціальних відносин, заснованих на нових соціальних зв’язках і стилях поведінки. Роль спорту в сучасному суспільстві стає не лише все більш помітним соціально-політичним чинником, вимога зацікавлених сторін стати соціально відповідальними організаціями відчувається через тиск громадськості на спортивну індустрію. Головною метою організацій має бути не лише максимізацію прибутку та посилення конкуренції, а й наближення до впливу своєї діяльності на навколишнє середовище. Як наслідок, соціальна відповідальність стає наріжним каменем управління більшістю організацій чи підприємств, коли йдеться про підвищення добробуту працівників, з екологічної точки зору – зменшення забруднення, а з економічної – зменшення корупції, хабарництво. Успіх організацій залежить від їхньої інтеграції в ринок, тому соціальна відповідальність є успішним способом самореалізації, оскільки основними сферами є соціальна, економічна та екологічна – важливі для суспільства та інших зацікавлених сторін. Проблему дослідження порушує питання про те, який рівень застосування практики соціальної відповідальності у спортивній організації з точки зору адміністративного персоналу та тренерів, і яка соціально відповідальна діяльність сприяла б рівню застосування соціальної практика відповідальності організацій. Мета дослідження: визначити рівень застосування практик соціальної відповідальності у спортивній організації з точки зору адміністративного персоналу та тренерів. Методи дослідження: аналіз дослідницьких літературних джерел; кількісне дослідження – анкетне опитування, анкета була заснована на аналізі наукової літератури. Питання адаптовані до проблеми; математичний, статистичний описовий аналіз. Дані, отримані під час опитування, оброблялися пакетом SPSS версії 28. Дані були розраховані за допомогою SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Результати. Комплексна оцінка корпоративної соціальної відповідальності на основі запропонованої системи показників дозволяє аналізувати результати кількісної оцінки, контролювати рівень застосування практик соціальної відповідальності в організаціях, які займаються різною діяльністю, в тому числі і в спортивних організаціях. Переваги застосування практики соціальної відповідальності полягають у тому, що вона навчає персонал, зменшує плинність кадрів, допомагає залучити кращих фахівців, покращує імідж організацій та забезпечує стабільний і стійкий розвиток організації в довгостроковій перспективі. Виявлено, що працівники спортивної організації загалом оцінюють практику соціальної відповідальності як високий рівень соціальної відповідальності, чоловіки мають дещо нижчі бали за благодійну відповідальність, а жінки – за економічну та філантропічну соціальну відповідальність. З точки зору стейкхолдерів, соціальна відповідальність у зв’язках з громадськістю у спортивній організації оцінюється найвищим (найвищим рівнем). З точки зору екологічної стійкості, жінки цінують соціальну відповідальність менше, ніж чоловіки. Ставлення до співробітників і спортсменів, відповідальність перед клієнтами на високому рівні, проте застосування практик соціальної відповідальності в усіх її компонентах можна покращити, ініціюючи активнішу участь спортивної організації в навколишньому середовищі та сприяючи благодійним ініціативам. Працівники адміністрації оцінюють соціальну відповідальність нижче, ніж тренери. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66331 |
ISSN: | 2708-0404 2708-0390 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри фізичного виховання |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.