Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66424
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБагорка, М. О.-
dc.contributor.authorКадирус, І. Г.-
dc.contributor.authorКравець, О. В.-
dc.date.accessioned2024-10-29T07:26:40Z-
dc.date.available2024-10-29T07:26:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationБагорка, М. О. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств / М. О. Багорка, І. Г. Кадирус, О. В. Кравець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 36. – С. 11–18. – Бібліогр.: с. 17 (7 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/36_2021ua/4.pdfuk
dc.identifier.issn2413-9971-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66424-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано теоретико-методологічні підходи до вибору маркетингових конкурентних стратегій підприємств та представлено напрями щодо їх удосконалення. Виділено особливості маркетингових стратегій, їхні завдання та принципи формування. Запропоновано алгоритм формування маркетингової стратегії підприємства на основі структурно-логічної схеми та оцінки конкурентних позицій підприємства. На основі проведеного дослідження здійснено групування маркетингових конкурентних стратегій за рівнем впливу на конкурентні переваги підприємства. Підхід, орієнтований на конкурентів, заснований на стратегії і тактиці протидії конкурентам. У межах даного підходу може використовуватися два способи досягнення конкурентних переваг: лідерство за витратами та сукупність дій із погіршення якості конкурентного середовища. Основним методом досягнення конкурентних переваг, який застосовується в межах підходу, орієнтованого на споживачів, є диференціація товару. Інструментом диференціації є позиціонування, яке проводиться, насамперед, за рахунок комплексу маркетингових комунікацій та стратегій просування.uk
dc.description.abstractThe article substantiates the theoretical and methodological approaches to the choice of marketing competitive strategies of enterprises and presents areas for their improvement. The peculiarities of marketing strategies, their tasks and principles of formation are highlighted. The algorithm of formation of marketing strategy of the enterprise on the basis of the structural and logical scheme and an estimation of competitive positions of the enterprise is offered. On the basis of the conducted research the grouping of marketing competitive strategies on the level of influence on competitive advantages of the enterprise is carried out. It is established that when choosing a marketing strategy it is necessary to focus on the goals, the main features of the marketing strategy, such as: long-term orientation; based on the results of strategic marketing analysis; a certain subordination in the hierarchy of enterprise strategies; defined market orientation (in relation to consumers and competitors). It is highlighted that in the process of substantiation and development of marketing strategies, depending on the type of enterprise development, three interrelated tasks are solved: development of a set of marketing activities; adaptation of the enterprise to changes in the external environment; ensuring the adequacy of the company's marketing policy to the changing needs of customers. Subject to the gradual development of marketing strategy, based on the proposed structural and logical scheme and assessment of the competitive position of the enterprise should take into account both its existing and potential customers and competitors. The company needs to constantly analyze competitors and develop competitive marketing strategies that will provide it with effective positioning in relation to competitors and provide the maximum possible competitive advantage. The competitor-oriented approach is based on the strategy and tactics of counteracting competitors. Within this approach, two ways to achieve competitive advantage can be used: cost leadership and a set of actions to degrade the quality of the competitive environment. The main method of achieving competitive advantage, which is used within the consumer-oriented approach, is product differentiation. The tool of differentiation is positioning, which is carried out primarily through a set of marketing communications and promotion strategies.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofseriesМіжнародні економічні відносини та світове господарство;-
dc.subjectмаркетингова стратегіяuk
dc.subjectконкурентоспроможністьuk
dc.subjectконкурентні перевагиuk
dc.subjectконкурентні стратегіїuk
dc.subjectспоживачіuk
dc.subjectконкурентиuk
dc.subjectдиференціаціяuk
dc.subjectпозиціонуванняuk
dc.subjectmarketing strategyuk
dc.subjectcompetitivenessuk
dc.subjectcompetitive advantagesuk
dc.subjectcompetitive strategiesuk
dc.subjectconsumersuk
dc.subjectcompetitorsuk
dc.subjectdifferentiationuk
dc.subjectpositioninguk
dc.titleРозроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємствuk
dc.title.alternativeDevelopment of marketing competitive strategies of enterprisesuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 36 - 2021

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
РОЗРОБЛЕННЯ МАРКЕТИНГОВИХ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ.pdf449.46 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.