Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66424
Title: | Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств |
Other Titles: | Development of marketing competitive strategies of enterprises |
Authors: | Багорка, М. О. Кадирус, І. Г. Кравець, О. В. |
Keywords: | маркетингова стратегія, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, конкурентні стратегії, споживачі, конкуренти, диференціація, позиціонування, marketing strategy, competitiveness, competitive advantages, competitive strategies, consumers, competitors, differentiation, positioning |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Багорка, М. О. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств / М. О. Багорка, І. Г. Кадирус, О. В. Кравець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 36. – С. 11–18. – Бібліогр.: с. 17 (7 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/36_2021ua/4.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті обґрунтовано теоретико-методологічні підходи до вибору маркетингових конкурентних стратегій підприємств та представлено напрями щодо їх удосконалення. Виділено особливості маркетингових стратегій,
їхні завдання та принципи формування. Запропоновано алгоритм формування маркетингової стратегії підприємства на
основі структурно-логічної схеми та оцінки конкурентних позицій підприємства. На основі проведеного дослідження
здійснено групування маркетингових конкурентних стратегій за рівнем впливу на конкурентні переваги підприємства.
Підхід, орієнтований на конкурентів, заснований на стратегії і тактиці протидії конкурентам. У межах даного підходу
може використовуватися два способи досягнення конкурентних переваг: лідерство за витратами та сукупність дій із погіршення якості конкурентного середовища. Основним методом досягнення конкурентних переваг, який застосовується
в межах підходу, орієнтованого на споживачів, є диференціація товару. Інструментом диференціації є позиціонування,
яке проводиться, насамперед, за рахунок комплексу маркетингових комунікацій та стратегій просування. The article substantiates the theoretical and methodological approaches to the choice of marketing competitive strategies of enterprises and presents areas for their improvement. The peculiarities of marketing strategies, their tasks and principles of formation are highlighted. The algorithm of formation of marketing strategy of the enterprise on the basis of the structural and logical scheme and an estimation of competitive positions of the enterprise is offered. On the basis of the conducted research the grouping of marketing competitive strategies on the level of influence on competitive advantages of the enterprise is carried out. It is established that when choosing a marketing strategy it is necessary to focus on the goals, the main features of the marketing strategy, such as: long-term orientation; based on the results of strategic marketing analysis; a certain subordination in the hierarchy of enterprise strategies; defined market orientation (in relation to consumers and competitors). It is highlighted that in the process of substantiation and development of marketing strategies, depending on the type of enterprise development, three interrelated tasks are solved: development of a set of marketing activities; adaptation of the enterprise to changes in the external environment; ensuring the adequacy of the company's marketing policy to the changing needs of customers. Subject to the gradual development of marketing strategy, based on the proposed structural and logical scheme and assessment of the competitive position of the enterprise should take into account both its existing and potential customers and competitors. The company needs to constantly analyze competitors and develop competitive marketing strategies that will provide it with effective positioning in relation to competitors and provide the maximum possible competitive advantage. The competitor-oriented approach is based on the strategy and tactics of counteracting competitors. Within this approach, two ways to achieve competitive advantage can be used: cost leadership and a set of actions to degrade the quality of the competitive environment. The main method of achieving competitive advantage, which is used within the consumer-oriented approach, is product differentiation. The tool of differentiation is positioning, which is carried out primarily through a set of marketing communications and promotion strategies. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66424 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 36 - 2021 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
РОЗРОБЛЕННЯ МАРКЕТИНГОВИХ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ.pdf | 449.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.