Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66441
Название: | Управління знаннями в умовах розвитку цифрової економіки та інтелектуалізації суспільства |
Другие названия: | Knowledge management in the context of the development of the digital economy and society intellectualization |
Авторы: | Захарчин, Г. М. Панас, Я. В. |
Ключевые слова: | знання, управління знаннями, інтелектуалізація суспільства, цифрові технології, цифрова економіка, цифровий ринок, єдиний інформаційний простір, knowledge, knowledge management, society intellectualization, digital technology, digital economy, digital market, single information space |
Дата публикации: | 2021 |
Издательство: | Видавничий дім «Гельветика» |
Библиографическое описание: | Захарчин, Г. М. Управління знаннями в умовах розвитку цифрової економіки та інтелектуалізації суспільства / Г. М. Захарчин, Я. В. Панас // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 36. – С. 76–80. – Бібліогр.: с. 79–80 (12 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/36_2021ua/15.pdf |
Серия/номер: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Краткий осмотр (реферат): | У роботі обґрунтовано актуальність розгляду проблематики управління знаннями в умовах розвитку
цифрової економіки та інтелектуалізації суспільства. Розглянуто особливості цифрової економіки та процесів інтелектуалізації суспільства з метою вироблення ефективного механізму управління знаннями. Серед особливостей цифрової
економіки виділено формування технологічної свідомості, зміну часово-вартісних аспектів менеджменту, цифровізацію
економічного й суспільного життя, формування й нарощування цифрового ринку, трансформацію культурних цінностей і формування культури віртуального середовища. Наголошено на взаємозв’язку цих особливостей. Охарактеризовано нові тенденції в системі управління знаннями, що ґрунтуються на синергетичному зв’язку між технологічними
складниками та поведінковими аспектами в менеджменті. The article justifies the relevance of consideration of the knowledge management issue in the context of the development of the digital economy and society intellectualization. It considers specific characteristics of the digital economy and society intellectualization to establish an effective knowledge management mechanism. Among the characteristics of the digital economy, the formation of technological consciousness, the change of time-and-value management aspects, the digitalization of economic and public life, forming and building the digital market, the transformation of cultural values, and the formation of virtual environment culture are distinguished. The interrelationship of these characteristics was emphasized. The work describes new tendencies in the knowledge management system based on the synergetic connection between technological components and behavioral aspects in management. It is stated that the technological consciousness formation can be traced in unilateral absolutization of technological and technical factors of society growth, which will lead to the domination of knowledge of technological nature rather than the conceptual one. The article emphasizes that establishing and building a digital market will cause changes of uncertain nature, in particular, there is a high possibility that the market will disappear physically in the future. Under these circumstances, the labor market structure will face changes, the emergence of new professions will displace those which are not connected to digital competency. It is concluded that this situation can cause some social problems in society because the modern labor market embraces the category of elderly people who would get in the rejected (excluded) class. The article highlights the importance of strengthening close integration of education, science, and business to determine the types of knowledge which will be in demand in the market, some methods and forms of gaining this knowledge, and effective transition and stimulation of different flows of knowledge into a single integral track. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66441 |
ISSN: | 2413-9971 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 36 - 2021 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ.pdf | 325.51 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.