Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66448
Title: Щодо ефективності логістичних схем експорту українського зерна до країн-споживачів Азіатського регіону
Other Titles: Regarding the efficiency of logistics schemes for exporting Ukrainian grain to consumer countries in the Asian region
Authors: Москвіченко, І. М.
Стаднік, В. Г.
Павленко, В. В.
Keywords: зернові вантажі, логістичні схеми доставки, порти України, експорт, транспортна задача, grain cargo, logistics schemes of delivery, ports of Ukraine, transport task, export
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Москвіченко, І. М. Щодо ефективності логістичних схем експорту українського зерна до країн-споживачів Азіатського регіону / І. М. Москвіченко, В. Г. Стаднік, В. В. Павленко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 36. – С. 101–107. – Бібліогр.: с. 106–107 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/36_2021ua/20.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У роботі досліджується експорт зернових вантажів (на прикладі пшениці) для компанії «Нібулон». Автори розглянули доставку пшениці від елеваторів відвантаження компанії «Нібулон» до країн Азії, з якими укладено контракт на поставку зерна, з проміжним етапом – перевалювання в портах Одеса, Южний та Миколаїв. Зазначений вантаж перевозиться з елеваторів до портів перевалки залізничним, автомобільним та річковим транспортом. У міжнародному сполученні транспортування відбувається за допомогою морського транспорту. Для розрахунку логістичних схем доставки експортного вантажу сформовано економіко-математичну модель двоетапної транспортної задачі. У результаті вирішення задачі за складеною економіко-математичною моделлю сформовано логістичні схеми доставки експортного вантажопотоку пшениці від елеваторів відвантаження компанії «Нібулон» через порти Чорноморського регіону до країн-імпортерів Азіатського регіону.
The paper examines the export of grain cargo (for example, wheat) for the company "Nibulon". The authors considered the delivery of wheat from the grain elevators of the Nibulon company to Asian countries, with which a contract for the supply of grain with an intermediate stage-transshipment in the ports of Odessa, Yuzhny and Nikolaev. The task of the supplier company is to ensure that the conditions for grain delivery are met in accordance with the concluded contracts with importing countries, as well as to select transshipment ports and justify the type of vehicles used in the delivery of grain cargo flow from grain elevators to transshipment ports, by forming optimal delivery schemes.The specified cargo is transported from elevators to transshipment ports by rail, road and river transport. In international traffic, transportation is carried out by sea transport. To calculate the logistics schemes for the delivery of export cargo, an economic and mathematical model of a two-stage transport problem was formed. The article formulated the transport problem of grain delivery from grain elevators through transshipment ports to the destination country (port). Cargo delivery is carried out in a mixed connection (Sea part of the way and land). Cargo transshipment can be carried out in ports. A route of cargo delivery from senders to recipients was chosen,and a mode of transport that provides overall minimal costs. As a result of solving the problem according to the compiled economic and mathematical model, logistics schemes for the delivery of export cargo flow of wheat from the grain elevators of the Nibulon company through the ports of the Black Sea region to the importing countries of the Asian region were formed. The calculated economic effect showed that using the new optimal route, it is possible not only to get the previous profit, but also to reduce transportation costs on all routes. Taking into account the share of cargo traffic assigned to river transport, we can conclude that grain transportation along the Dnieper river by river transport is a promising option for the development of river export grain logistics in Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66448
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 36 - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЩОДО ЕФЕКТИВНОСТІ ЛОГІСТИЧНИХ СХЕМ ЕКСПОРТУ.pdf697.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.