Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66528
Title: Вплив цифрової трансформації на публічні послуги: досвід Європейського Союзу
Other Titles: Impact of digital trans-formation on public services: experience of the European Union
Authors: Шийович, С. Я.
Keywords: цифрова платформа, онлайн-платформа, цифровізація, цифрові ринки, цифрові послуги, бізнес-користувач, digital platform, online platform, digitalization, digital markets, digital services, business user
Issue Date: 2023
Citation: Шийович С. Я. Вплив цифрової трансформації на публічні послуги: досвід Європейського Союзу/ С. Я. Шийович /Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №6. – С. 539-543 – Бібліогр.: с. 542-543 (18 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/294778/287633
Abstract: У статті на підставі методології комплексного системного аналізу розглянуто вплив цифрової трансформації на публічні послуги у контексті досвіду Європейського Союзу. Мета дослідження полягає в аналізі конструктивних процесів трансформації системи публічного управління через застосування електронно-цифрових технологій як ключового фактора надання публічних послуг населенню та бізнесу. У ході дослідження були використані методи системного аналізу, методи узагальнення, класифікації, системного та структурно-функціонального підходів та інші. Визначено напрями цифрової трансформації системи надання публічного послуг в Європейському Союзі: розширення використання єдиних електронних порталі, які забезпечують встановлення прямих зв’язків з питань надання публічних послуг; спрощення порядку використання інформаційних технологій за рахунок розвитку мобільних засобів передачі та її обробки; розробка загального переліку цифрових продуктів у рамках надання публічних послуг з можливістю прискореного пошуку необхідного продукту; створення експериментальних платформ та пілотних зон впровадження цифрових технологій щодо надання публічних послуг. Систематизовано передумови цифрової трансформації публічних послуг на основі платформ, під якою розуміють процес зміни інституційної організації ринків під впливом поширення модульних цифрових платформ та застосування платформних технологій. До зазначених передумов віднесено зростання якості даних, спеціалізація взаємодії між учасниками. Це дозволяє розглядати платформи як центри надання широкого спектру цифрових послуг та забезпечити ефективність процесу впровадження платформ за рахунок надання традиційним товарам властивостей послуги, що виражаються у залученні споживача до процесу виробництва та обліку його індивідуальних запитів. Подальші дослідження з проблем цифровізації та цифрової трансформації соціально-економічних систем повинні охоплювати напрям розширення застосування цифрових платформних сервісів, які надаються сервісним інтегратором та розвитку методів управління перспективними формами організації господарської діяльності у сфері публічних послуг.
Based on the methodology of complex system analysis, the article examines the impact of digital transformation on public services in the context of the experience of the European Union. The purpose of the study is to analyze the constructive processes of transformation of the public administration system with electronic and digital technologies as a key factor in providing public services to the population and business. In the course of the study, methods of system analysis, methods of generalization, classification, system and structural-functional approaches, and others were used. The directions of the digital transformation of the public service provision system in the European Union have been determined: expanding the use of single electronic portals that ensure the establishment of direct connections on matters of public service provision; simplification of the procedure for using information technologies due to the development of mobile means of transmission and its processing; development of a general list of digital products as part of the provision of public services with the possibility of accelerated search for the required product; creation of experimental platforms and pilot areas for the implementation of digital technologies for the provision of public services. The prerequisites for the digital transformation of public services based on platforms are systematized, which is understood as the process of changing the institutional organization of markets under the influence of the spread of modular digital platforms and the application of platform technologies. These prerequisites include the growth of data quality and the specialization of interaction between participants. This makes it possible to consider platforms as centers for the provision of a wide range of digital services and to ensure the effectiveness of the platform implementation process by providing traditional goods with service properties, which are expressed in the involvement of the consumer in the production process and the accounting of his individual requests. Further research on the problems of digitization and digital transformation of socio-economic systems should cover the direction of expanding the use of digital platform services provided by the service integrator and the development of management methods for promising forms of organization of economic activity in the field of public services.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66528
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 6 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
294778-Текст статті-680503-1-10-20231226.pdf227.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.