Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66778
Title: Конкуренція і конкурентоспроможність міжнародних компаній
Other Titles: Competition and competitiveness of international companies
Authors: Приходько, Володимир Панасович
Зозуля, М. Ф.
Keywords: конкуренція, конкурентоспроможність, міжнародна компанія, транснаціональна корпорація, міжнародний бізнес, competition, competitiveness, international company, multinational corporation, international business
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Приходько, В. П. Конкуренція і конкурентоспроможність міжнародних компаній / В. П. Приходько, М. Ф. Зозуля // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 39. – С. 135–140. – Бібліогр.: с. 139–140 (20 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/39_2021ua/26.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті досліджуються питання конкуренції та конкурентоспроможності міжнародних компаній. Визначено, що в умовах глобалізації і транснаціоналізації світової економіки з’являється все більше потужних міжнародних компаній, зокрема транснаціональних корпорацій, які здійснюють вагомий вплив на процес розвитку світової економіки. Проаналізовано особливості діяльністі одних з найбільших транснаціональних компаній світу. Цим потужним угрупуванням відводиться особлива роль в економіці кожної країни та світу загалом. Значна частина залучених інвестицій та експортно-імпортних операцій багатьох країн залежить в основному від діяльності великих міжнародних компаній. Вони розвиваються неймовірно швидкими темпами, збільшуючи обсяги інвестицій в свої виробничі потужності, диверсифікуючи сферу діяльності, й охоплюють все більше країн. Конкуренція, що лежить в основі всієї системи ринкового господарства, є найвжливішим чинником розвитку компаній. У зв’язку з посиленням міжнародної конкуренції кожна компанія здійснює комплекс заходів, спрямованих на подолання негативних наслідків конкуренції та досягнення необхідного рівня конкурентоспроможності на міжнародному ринку.
This article examines the issues of competition and competitiveness of international companies. Competition, both nationally and internationally, is a fundamental principle of a market economy. In a competitive environment, by optimizing production resources, companies improve existing goods and services and create new ones, helping to maximize the realization of their economic potential. Competitiveness is a general indicator that shows the level of stability of the company to the challenges of internal and external environment. It was determined that in the context of globalization and transnationalization of the world economy, there are more and more powerful international companies, including multinational corporations, which have a significant impact on the development of the world economy. We analyzed the activities and characteristics of some of the largest multinational companies in the world. This powerful group plays a special role in the economy of each country and the world as a whole. A significant part of the attracted investments and export-import operations of many countries depends mainly on the activities of large international companies. These companies in their activities effectively combine centralized management with a certain degree of independence of their subsidiaries. They grow incredibly fast, increasing investment in their production capacity, diversifying the scope of activities, and covering more and more countries. These companies integrate their production, capital within global and effective business strategies. Competition bolsters the productivity and international competitiveness of the business sector and promotes dynamic markets and economic growth. The competitiveness of an international company means an effective foreign direct investment strategy, productivity and organization of work of all subjects which are a part of its structure, cost optimization and high product quality, ability to adapt and react quickly to market changes, mobility, modern methods of management and marketing. Due to the intensification of international competition, each company implements a set of measures aimed at overcoming the negative effects of competition and achieving the required level of competitiveness in the international market.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66778
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 39 - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОНКУРЕНЦІЯ І КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ.pdf402.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.