Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66814
Title: | Традиційне, дистанційне та змішане навчання у вищій школі у контексті комфортності та ефективності. |
Authors: | Староста, Володимир Іванович |
Keywords: | традиційне (аудиторне) навчання; змішане навчання; дистанційне навчання; ефективність навчання; психологічна комфортність; мотивація навчання/викладання, traditional (classroom, face-to-face) learning; blended learning; distance learning; еffectiveness of learning; psychological comfort; learning/teaching motivation. |
Issue Date: | Dec-2023 |
Citation: | Староста В.І. Традиційне, дистанційне та змішане навчання у вищій школі у контексті комфортності та ефективності. Науковий журнал Хортицької національної академії. (Серія: Педагогіка. Соціальна робота) : наук. журн. / [редкол. : В. В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2023. Вип. 2(9). С. 97-114. DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-9-11. URL : https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/files/article/view/164 |
Abstract: | У статті проведено порівняння поглядів учасників освітнього процесу щодо ефективності та комфортності традиційного, дистанційного та змішаного навчання у вищій школі. Для опрацювання результатів анонімного онлайн опитування респондентів (140 аспірантів, 172 викладачі університету, 1514 студентів) під час пандемії Covid-19 в Україні використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Оцінювання моделей організації навчання (традиційне аудиторне, дистанційне та змішане навчання) респонденти проводили за показниками ефективності (ефективність засвоєння знань, формування та розвитку умінь і навичок; ефективність особистісного та професійного розвитку студентів) та показниками комфортності (психологічна комфортність; мотивація навчальної/професійної діяльності). Інтервал значень коефіцієнта альфа Кронбаха для питань анкети 0,813-0,876. Респонденти (учасники освітнього процесу) вважають, що традиційне аудиторне навчання найбільш ефективне для здобування знань, формування умінь і навичок студентів, а також їх особистісного та професійного розвитку; збільшення онлайн складової понижує ефективність навчання. The article focuses the problem of using different learning models organization at the present time: traditional (classroom/face-to-face), distance and blended learning. Learning models organization were evaluated as a process (comfort indicators): psychological comfort; motivation of the educational/professional activity of all participants in the educational process; as a result (effectiveness indicators): effectiveness of knowledge acquisition, formation and development of skills; effectiveness of students' development personal and professional. The author included 1826 respondents in the anonymous online survey Google Forms during the Covid-19 pandemic in Ukraine (2020-2021), including: 140 PhD students, 172 university teachers, 1514 Bachelor and Master students (1071 in 2020, 443 in 2021); used IBM SPSS Statistics 23 for statistical analyses. Cronbach's alpha varies between 0,813-0,876. Spearman's rank correlation (0,440-0,667) indicate the existence of a medium-level direct relationship between indicators of learning models organization. Respondents believe that traditional face-to-face learning has the best effectiveness for acquiring knowledge, forming the skills of students, for personal and professional development. Learning effectiveness decreases with an increase in the online component. Teachers have maximal psychological comfort in the traditional face-to-face learning, students - blended and distance learning (survey of PhD students) or traditional and blended learning (survey of Bachelor and Master students). The motivation activity (learning/teaching) increases for all respondents in the direction: distance → blended → traditional face-to-face learning. The t-test was calculated for 168 cases, of which 104 cases (62%) did not have statistically significant differences (p≤0,05) between groups of respondents. The analysis shows that in most cases there are no statistically significant differences in the comparison of individual samples on the same basis (gender, specialty, form of education). |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66814 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024 Староста В.І. Традиційне, дистанційне та змішане навчання у вищій школі Стаття 97-114.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.