Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67143
Title: Управління витратами на підприємствах ресторанного господарства
Other Titles: Cost management of restaurant enterprises
Authors: Рябенька, М. О.
Keywords: витрати, управління витратами, підприємства ресторанного господарства, індустрія гостинності, стратегія, конкурентоспроможність, cost management, costs, hospitality industry, restaurant enterprises, competitiveness, strategy
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Рябенька, М. О. Управління витратами на підприємствах ресторанного господарства / М. О. Рябенька // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 42. – С. 120–124. – Бібліогр.: с. 123–124 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/42_2022ua/23.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті розглянуто погляди науковців щодо сутності витрат та процесу управління витратами в закладах ресторанного господарства. Порівняльний аналіз трактування сутності витрат спрямований на відображення вартості ресурсів, що використовуються закладами ресторанного бізнесу для отримання фінансового результату та досягнення важливих цілей закладу. Управління витратами потрібно розглядати як комплексну систему, що забезпечує розробку управлінських рішень. Узагальнено переваги та недоліки підходів до управління витратами підприємства ресторанного господарства. Запропоновано складові процесу управління витратами, які відображають послідовність та зв’язок основних етапів прийняття управлінських рішень. З метою формування ефективної системи управління витратами, збільшення обсягів господарської діяльності закладів ресторанного господарства, скорочення розміру собівартості продукції, покращення її якості та підвищення якості прийняття управлінських рішень, у статті пропонується розробити та впровадити програму підвищення конкурентоспроможності.
The article considers the views of scientists on the nature of costs and the process of cost management in restaurants. Comparative analysis of the interpretation of the nature of costs is aimed at reflecting the value of resources used by restaurants to obtain financial results and achieve important goals of the institution. The success of institutions depends on two conditions: the volume and quality of performance of functions and tasks to be solved (production volume, sales, services, etc.); and resource management. Thus, cost management means improving the management process of all aspects of the enterprise. Cost management should be considered as a complex concept that ensures the development of management decisions. The advantages and disadvantages of approaches to cost management of the restaurant business are identified. The components of the cost management process are proposed, which reflect the sequence and connection of the main stages of management decision-making. The practical implementation of the proposed components will allow the management of the institution to build a process of cost management, which will operate effectively in conditions of uncertainty of market relations; to allocate costs in the conditions of limited available resources for the purpose of their effective use; make effective management decisions that will facilitate the rapid adaptation of the existing cost management system to changes in the external environment. Effective cost management plays a crucial role in the process of reproduction, as covering the cost of production allows you to restore and expand the scale of activities. The size of the profit of the restaurant depends directly on its costs, as costs affect the efficiency of production, pricing and competitiveness of products in the market. In addition, the study of costs allows you to decide on the feasibility of the hospitality industry. To form an effective cost management system, increase the volume of economic activity of enterprises, reduce the cost of production, improve its quality and improve the quality of management decisions, the article proposes to develop and implement a program to increase competitiveness. This means an organized set of works aimed at solving the problem of increasing the competitiveness of products and institutions as a whole, the implementation of which is limited in time, as well as related to the consumption of specific financial, logistical and labor resources.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67143
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 42 - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ.pdf433.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.