Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67264
Title: | Розвиток молокопереробної галузі України: перспективи стратегічного маркетингового планування |
Other Titles: | Development of the dairy industry of Ukraine: perspectives of strategic marketing planning |
Authors: | Майовець, Є. Й. Сенишин, О. С. Хіч, Р. Я. |
Keywords: | молокопереробна галузь, молокопереробні підприємства, стратегічне маркетингове планування, концепція стратегічного маркетингового планування, маркетингові заходи, dairy industry, dairy enterprises, strategic marketing planning, the concept of strategic marketing planning, marketing measures |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Майовець, Є. Й. Розвиток молокопереробної галузі України: перспективи стратегічного маркетингового планування / Є. Й. Майовець, О. С. Сенишин, Р. Я. Хіч // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 43. – С. 97–104. – Бібліогр.: с. 103–104 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/43_2022ua/19.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті здійснено детальний аналіз молокопереробної галузі України. Вказано про передумовами, що
зумовлюють необхідність стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств підприємств. Автором виокремлено необхідність дослідження молокопереробної галузі, що зумовлено такими причинами:
значною місткістю ринку і темпами розвитку; маркетинговими ускладненнями щодо просування молокопродуктів та
сезонними коливаннями попиту; нестабільною ситуацією в галузі, яка пов’язана із незадовільним станом сировинної
бази i неконкурентоспроможністю продукції. Зазначено, що основою розвитку молочної галузі України, і, зокрема,
молокопереробних підприємств, є державна підтримка цієї галузі. Доведено, що для утримання існуючої частки ринку
молокоперобні підприємства повинні застосовувати заходи паблісіті та стимулювання збуту, об’єднавши свої дії в межах реалізації заходів у сфері просування. The article provides a detailed analysis of the daity industry of Ukraine. The prerequisites that determine the need for strategic marketing planning of dairy enterprises were indicated. The author singled out the necessity of researching the dairy industry, which is due to the following reasons: significant market capacity and development rates; marketing complications regarding the promotion of dairy products and seasonal fluctuations in demand; the unstable situation in the industry, which is associated with the unsatisfactory state of the raw material base and the uncompetitiveness of products. The significant increase in the cost of fuel and lubricants, the distance of dairies from the raw material base, the undeveloped structure of procurement points in rural areas, the increase in the cost of raw materials, the devaluation of the Ukrainian currency negatively affect the development of dairy enterprises and lead to a reduction in their production volumes. A detailed analysis of the trends in the development of the dairy industry in Ukraine made it possible to claim a reduction in the volume of milk production and various types of dairy products in Ukraine in the period 2013–2020 and to single out the main reasons: a reduction in the number of cows; increase in purchase prices for the main raw material – milk; a low level of capacity utilization as a result of an insufficient amount of raw materials; decrease in demand for dairy products due to the insufficiently high purchasing power of the population; a high level of competition from powerful enterprises equipped with modern equipment and technologies, etc. It was noted that the basis of the development of the dairy industry of Ukraine, and, in particular, milk processing enterprises, is the state support of this industry. It was proven that in order to maintain the existing market share, dairy enterprises must apply measures of publicity and sales promotion, combining their actions within the scope of the implementation of measures in the field of promotion. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67264 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 43 - 2022 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
РОЗВИТОК МОЛОКОПЕРЕРОБНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.