Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67292
Title: | Індустрія гостинності України: становлення та розвиток |
Other Titles: | Hospitality industry of Ukraine: establishment and development |
Authors: | Тарасюк, Г. М. П’янков, В. С. |
Keywords: | індустрія гостинності, еволюція, розвиток, управління розвитком, готельний бізнес, ресторанний бізнес, туризм, hospitality industry, evolution, development, development management, hotel business, restaurant business, tourism |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Тарасюк, Г. М. Індустрія гостинності України: становлення та розвиток / Г. М. Тарасюк, В. С. П’янков // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 43. – С. 140–143. – Бібліогр.: с. 142–143 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/43_2022ua/26.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | Стаття присвячена проблематиці становлення та розвитку індустрії гостинності, акцентовано увагу на суперечливості ототожнення «індустрії гостинності» та «індустрії туризму». Виокремлено та проаналізовано періоди становлення індустрії гостинності в Україні, зокрема: час «радянського сервісу»; 1991–2004 рр. – як пострадянський період;
2005–2013 рр. – етап відродження гостинності; 2014–2016 рр. – період стагнації; 2016–2019 рр. – етап кількісно-якісного розквіту національної індустрії гостинності через трансформацію та появу нових суб’єктів, диверсифікацію послуг;
2020–2021 рр. – ковідний та постковідний період з акцентом на безпеку та індивідуалізацію гостя, перспективами розвитку «туристичних магнітів», просування національного туристичного бренду; 2022 р. – соціально свідомий етап переорієнтації суб’єктів гостинності на базові цінності та потреби людини, адаптації до роботи в умовах повномасштабної війни. The article is devoted to the problems of the establishment and development of the hospitality industry, focusing on the inconsistency of identifying the «hospitality industry» and the «tourism industry». The investigation of the hospitality industry establishment and development is based on historical-logical and retrospective methods, comparative analysis of the evolution stages using quantitative and qualitative comparison. Attention is focused on the duration and complexity of the industry evolution processes. The research was carried out from primary institutions to modern multifunctional market operators. The primary institutions were prototypes of hostels and low-cost hotels. The modern multifunctional market operators provide a diversified set of services and related goods to tourists and visitors. The authors studied the stages of the development of hospitality according to J.R. Walker, distinguished and analyzed the periods of the formation of the hospitality industry in Ukraine: the period of «Soviet service», 1991–2004 – as the post-Soviet period, 2005–2013 – the stage of the hospitality revival, 2014–2016 – a period of stagnation, 2016–2019 – a stage of quantitative and qualitative flourishing of the national hospitality industry due to the transformation and emergence of new entities and diversification of services, 2020–2021 – the Covid and the Post-Covid period with emphasis on security, individualization, and prospects for the development of «tourist magnets» and the promotion of the national tourism brand; 2022 – a socially conscious stage of reorientation of hospitality subjects to basic human values and needs, adaptation to work in full-scale war circumstances. The study of the hospitality industry based on the prism of evolution emphasizes the geospatial and security aspects of the entities development. It seems contradictory to equate the tourism industry with the hospitality industry. Some scientists consider the subjects of the hospitality sector as businesses focused exclusively on meeting the needs of tourists regarding accommodation and food. However, the modern lifestyle, which is characteristic of a highly urbanized society, actualizes the need for a broader focus. In our opinion, the hospitality industry and the tourism industry should not be equated and subordinated to each other. Today’s hospitality industry is not focused on foreign or domestic tourists only. For instance, the catering and temporary accommodation businesses diversify the portfolio of services focused on the permanent consumer (guest), the event agencies diversify the portfolio of services of the organization recreation and entertainment. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67292 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 43 - 2022 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ІНДУСТРІЯ ГОСТИННОСТІ УКРАЇНИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК.pdf | 337.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.