Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67308
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorIerko, Iryna-
dc.contributor.authorKovalska, Liubov-
dc.contributor.authorPohrebskyi, Taras-
dc.contributor.authorGolub, Gennadii-
dc.contributor.authorDemianchuk, Olena-
dc.contributor.authorGazuda, Sergij-
dc.contributor.authorГазуда, Сергій Михайлович-
dc.date.accessioned2024-11-18T17:58:32Z-
dc.date.available2024-11-18T17:58:32Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationAnalysis and assessment of the competitive potential of the tourism industry entities: a methodical approach / I. Ierko, G. Golub, S. Gazuda, et al. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2024. Vol.3 (56). P. 257–269.uk
dc.identifier.otherDOI: 10.55643/fcaptp.3.56.2024.4379-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67308-
dc.description.abstractThe article highlights the issues of developing a methodical approach to the analysis and assessment of the competitiveness capability of tourism industry (TI) entities. The main tasks of the study include the analysis of the existing methodical approaches to the assessment of the competitive potential (CP) of business entities and the level of TI development, the justification of the author's methodical approach based on the criteria of transformation of the CP, which allows to determine the level of balance between providers of tourist services and their consumers. The author's methodical approach to the analysis and assessment of the CP of the subjects of the TI is substantiated. The main features of the methodical approaches to assessing the competitive potential of TI entities (CPTIE) are the use of quantitative assessment methods, wide coverage of indicators, an assessment of the entity's strengths and weaknesses, its competitive ad vantages and relevant conditions for sustainable development, extensive use of the rank method. The proposed methodical model consists of 5 blocks: Block 1 – justification of research elements; Block 2 – determination of research areas; Block 3 – selection of indicators system; Block 4 – calculation of the integral index; Block 5 – transformation of the CPTIE depending on the level of balance/imbalance between suppliers and con sumers of tourism services. Each of the blocks contains structural elements of analytical research. The results of the study indicate that the proposed methodical approach to the assessment and analysis of the CPTIE can be used as a basis for developing differ entiated approaches to the assessment of transformational changes depending on the phase of their current state.uk
dc.description.abstractУ роботі вивчено розробку методичного підходу до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії (ТІ). Основними завданнями дослідження є аналіз існуючих методичних підходів до оцінки конурентного потенціалу (КП) суб’єктів господарювання та оцінки розвитку туристичної індустрії; розробка авторського підходу, який враховуватиме критерії трансформації конкурентного потенціалу та дозволить визначити рівень збалансова ності між виробниками й споживачами туристичних послуг. Запропоновано авторський методичний підхід до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії (КПСТІ). Установлено, що сильними сторонами розглянутих методичних підходів до оцінки КПСТІ є: застосування кількісних методів оцінки, широке охоплення показників, оцінка сильних і слабких сторін, розрахунок конкурентних переваг і сталого розвитку, застосування методу рангів. Запропонований методичний підхід складається з 5 блоків: 1 блок – обґрунтування елементів дослі дження; 2 блок – обґрунтування напрямів дослідження; 3 блок – вибір системи показників; 4 блок – розрахунок інтегрального індексу; 5 блок – трансформація конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії залежно від рівня збалансованості / розбалансованості між виробниками та споживачами туристичних послуг. Кожен із за пропонованих блоків містить структурні елементи аналітичного дослідження. Доведено, що запропонований мето дичний підхід до оцінки та аналізу КПСТІ дозволить розробити диференційовані підходи до трансформаційних змін залежно від фаз її перебування.uk
dc.language.isoenuk
dc.relation.ispartofseriesFinancial and credit activity: problems of theory and practice;-
dc.subjecttourismuk
dc.subjecttourism industry (TI)uk
dc.subjecttourism industry subjectsuk
dc.subjectCPTIEuk
dc.subjecttransformationuk
dc.subjecteconomic transformationuk
dc.subjectcompetitive potential (CP)uk
dc.subjectmethodical ap proachuk
dc.subjectтуризмuk
dc.subjectтуристична індустрія (ТІ)uk
dc.subjectсуб’єкти туристичної індустріїuk
dc.subjectКПСТІuk
dc.subjectтрансформаціяuk
dc.subjectекономічна трансформаціяuk
dc.subjectконкурентний потенціал (КП)uk
dc.subjectметодичний підхідuk
dc.titleAnalysis and assessment of the competitive potential of the tourism industry entities: a methodical approachuk
dc.title.alternativeМетодичний підхід до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустріїuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри економіки, підприємництва та торгівлі

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
4379_257.pdf453.55 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.