Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67484
Title: Євроінтеграція вищої освіти: VR-технологія як прогресивна складова сучасного викладання менеджменту зовнішньоекономічної діяльності
Other Titles: European integration of higher education: VR-technology as a progressive component of modern foreign economy management education
Authors: Кузнєцова, Т. В.
Keywords: менеджмент, зовнішньоекономічна діяльність, віртуальна реальність, технологія, симулятор, бізнес-інкубатор, management, foreign economic activity, virtual reality, technology, simulator, business-incubator
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Кузнєцова, Т. В. Євроінтеграція вищої освіти: VR-технологія як прогресивна складова сучасного викладання менеджменту зовнішньоекономічної діяльності / Т. В. Кузнєцова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 44 (спец. вип., присвяч. євроінтеграційній тематиці). – С. 50–55. – Бібліогр.: с. 55 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/44_2022ua/10.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті показано ключову роль застосування технології віртуальної реальності у процесі сучасної університетської підготовки менеджерів зовнішньоекономічної діяльності, як фахівців міжнародного рівня, з метою євроінтеграції вищої освіти з менеджменту та ефективної запоруки відновлення економіки України у поствоєнний період. Проаналізовано причинно-наслідковий зв’язок неможливості проходження студентами виробничої практики у зруйнованих підприємствах та доведено якість набуття практичних компетентностей в університетських бізнес-інкубаторах із застосуванням 3D-симуляторів. Запропоновано авторське бачення створення віртуального підприємства як студентського стартапу на 4-му курсі з висвітленням як результатів, так і висновків у дипломній (кваліфікаційній) роботі. Наголошено на необхідності інтеграції вищої освіти до європейського освітянсько-технологічного простору.
The article shows the key role of the use of VR (virtual reality) technology in the process of modern university training of foreign economic activity managers as specialists of international level with the aim of European integration of higher education in management and an effective guarantee of Ukraine’s economy recovery in the post-war period. The causeand- effect relationship of students’ inability to undergo production practice in destroyed enterprises was analyzed and the quality of acquiring practical competencies in university business incubators with the use of 3D-simulators was proven. The author’s vision of the creation of a virtual enterprise as a student startup in the 4th studying year is offered, with the coverage of both results and conclusions in the thesis (qualification work). The author considered the following concepts: virtual reality «breaks» stereotypes in education, making it playful, interesting and exciting, and the educational community fully understands that integration to the European level will no longer allow training specialists in any field using old methods/techniques according to former methods/technologies; the main advantages of VR-technology are the maximum closeness to real life and absolute safety when going through threatening and risky situations; great attention is paid to the consolidation of higher education with business, subject to the compliance with the requirements of the green economy; the crucial role of investment projects and financial support not only from the state/government. Increased innovativeness and creativity, built exclusively on digital technologies with knowledge of several foreign languages. The main problem today, in the author’s opinion, is the unpreparedness of secondary education to provide educational services according to a certain formula with the constituent regulated parts of AR (augmented reality) and R (reality). Because only on this base/foundation a smooth transition to the formula with VR and R in higher education is quite logical. Therefore, it will no longer be possible to integrate VR evolutionarily into the educational process, and it is also dangerous mentally/psychologically to «immerse» school-age children in VR while studying. The positive revolutionary nature of the approaches of transformation, modernization and integration of higher education in management to the European scientific and educational, and information and technological environment is emphasized.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67484
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 44 - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ VR-ТЕХНОЛОГІЯ.pdf3.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.