Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68220
Title: Конкурентне середовище міжнародного бізнесу
Other Titles: Competitive environment of international business
Authors: Казакова, Людмила Олександрівна
Мойсюк, Ю. В.
Keywords: міжнародна конкуренція, конкурентоспроможність, міжнародний бізнес, конкурентоспроможність міжнародних підприємств, конкурентне середовище, international competition, competitiveness, international business, competitiveness of international enterprises, competitive environment
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Казакова, Л. О. Конкурентне середовище міжнародного бізнесу / Л. О. Казакова, Ю. В. Мойсюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 49. – С. 89–93. – Бібліогр.: с. 92 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/49_2023ua/18.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті досліджуються особливості конкурентного середовища міжнародного бізнесу та охарактеризована проблематика конкурентоспроможності підприємств. Було визначено, що важливими інструментами сучасного механізму відкритої економіки є засоби економічної конкуренції. Проаналізовано, що частота та глибина змін стратегій підприємств у міжнародному бізнесі залежать від ринкового успіху або невдачі, а тривалість конкурентного протистояння залежить від того, наскільки стратегія є придатною для конкретних ринкових умов та середовища. Конкурентоспроможність підприємств дає змогу отримати конкретні показники для порівняння позиції підприємства. Кожне підприємство дотримується власної конкурентної стратегії для завоювання кращої позиції та здобуття вигоди від конкурентної переваги. Визначено, що конкурентні стратегії, які підприємства-суперники можуть винайти, і шляхи, які вони можуть визначити для реалізації цих стратегій, є різними.
The article examines the peculiarities of the competitive environment of international business. It was determined that the important tools of the modern mechanism of the open economy are the means of economic competition. It was analyzed that the frequency and depth of changes in the strategies of enterprises in international business depend on market success or failure, and the duration of competitive confrontation depends on the extent to which the strategy is suitable for specific market conditions. The competitiveness of enterprises makes it possible to obtain specific indicators for comparing the position of the enterprise. Each company follows its own competitive strategy to gain a better position and benefit from a competitive advantage. It has been determined that the competitive strategies that rival firms can devise and the ways they can determine to implement these strategies are different. The general direction of improving the competitive environment of international business is to improve conditions for international trade and investment, create more favourable rules and ensure a level playing field for all participants of the global market. the competitive environment of international business is a complex of factors, conditions and entities that influence the activities of enterprises in international markets and competition between them. Improving the competitive environment of international business is an important goal for the development of the global economy. The competitiveness of international enterprises is manifested in the achievement of competitive advantages in international competition. The objective necessity, which in practice is a consequence of the economic competition of commodity producers, is the constant acceleration of the processes of renewal of production and products. Carrying out a competitive struggle, the company seeks to find and implement a way to profitably compete in its industry. There are no single and universal competitive strategies for a significant number of competing companies and their competitive advantages. Only strategies that match the conditions of a competitive industry, the skills and capital possessed by a particular enterprise can bring success.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68220
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 49 - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОНКУРЕНТНЕ СЕРЕДОВИЩЕ МІЖНАРОДНОГО БІЗНЕСУ.pdf405.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.