Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68307
Title: | Право на освіту у системі конституційних прав та свобод людини і громадянина |
Other Titles: | The right to education in the system of constitutional rights and freedoms of a person and a citizen |
Authors: | Берч, Вероніка Вікторівна |
Keywords: | права і свободи, право на освіту, навчання, міжнародні стандарти, rights and freedoms, the right to education, training, international standards |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Берч В. В. Право на освіту у системі конституційних прав та свобод людини і громадянина/ В. В. Берч//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №2. – С. 121-124 – Бібліогр.: с. 124 (9 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/303024/295035 |
Abstract: | Встановлено, незважаючи на універсальне визнання права на освіту як одного з основоположних прав людини, закріпленого в міжнародних документах та конституціях багатьох держав, у реалізації цього права на національному та глобальному рівнях існує ряд суттєвих викликів, серед яких нерівний доступ до якісної освіти, обмеження можливостей для окремих соціальних груп, а також необхідність адаптації освітніх систем до швидко змінюваних умов сучасного світу.Підкреслено, право на освіту є одним із фундаментальних прав людини, закріпленим в конституціях багатьох країн світу та міжнародних документах та визнається не лише як важлива індивідуальна свобода, але й як необхідна умова для розвитку демократії, правової держави та соціального прогресу. Зауважено, право на освіту, як важливий компонент системи прав і свобод людини, характеризується рядом основних ознак: універсальність – право на освіту належить кожній особі без будь-яких винятків або обмежень за ознаками статі, раси, національності, мови, релігійних переконань, соціального походження, стану здоров’я, переконань чи будь-яких інших ознак; кожна особа має рівні можливості для доступу до освіти на всіх її рівнях, зокрема, йдеться також про подолання гендерної нерівності, а також нерівності, пов’язаної з фізичними чи психічними обмеженнями, соціально-економічним статусом чи місцем проживання; доступність для всіх, що означає відсутність будь-яких бар’єрів, які можуть перешкоджати особі отримати освіту (як фінансових бар’єрів, так і бар’єрів, пов’язаних з місцем проживання, соціальним статусом або особливими потребами людини); якість процесу реалізації права на освіту, що передбачає не лише доступ до освітніх установ, але й гарантію отримання якісної освіти, що сприяє повному розвитку людської особистості; адаптивність – система освіти повинна бути гнучкою і адаптованою до потреб різних груп населення, включаючи осіб з особливими освітніми потребами, мігрантів, національні меншини та інші вразливі групи. Резюмовано, право на освіту є невід’ємною частиною системи конституційних прав та свобод людини і громадянина та лежить в основі розвитку справедливого та вільного суспільства, забезпечуючи кожній людині можливість реалізувати свій потенціал та активно брати участь в житті суспільства. Забезпечення доступу до якісної освіти для всіх без винятку є ключовим завданням держави та міжнародної спільноти на шляху до досягнення сталого розвитку та зміцнення прав людини. It was established that, despite the universal recognition of the right to education as one of the fundamental human rights enshrined in international documents and the constitutions of many states, there are a number of significant challenges in the implementation of this right at the national and global levels, including unequal access to quality education, limitations of opportunities for individual social groups, as well as the need to adapt educational systems to the rapidly changing conditions of the modern world.It is emphasized that the right to education is one of the fundamental human rights, enshrined in the constitutions of many countries of the world and international documents and is recognized not only as an important individual freedom, but also as a necessary condition for the development of democracy, the rule of law and social progress.It is noted that the right to education, as an important component of the system of human rights and freedoms, is characterized by a number of main features: universality - the right to education belongs to every person without any exceptions or restrictions based on gender, race, nationality, language, religious beliefs, social origin, state of health, beliefs or any other characteristics; every person has equal opportunities for access to education at all levels, in particular, it is also about overcoming gender inequality, as well as inequality related to physical or mental limitations, socio-economic status or place of residence; accessibility for all, which means the absence of any barriers that can prevent a person from getting an education (both financial barriers and barriers related to the place of residence, social status or special needs of a person); the quality of the process of realizing the right to education, which includes not only access to educational institutions, but also the guarantee of obtaining a quality education that contributes to the full development of the human personality; adaptability – the education system should be flexible and adapted to the needs of different population groups, including persons with special educational needs, migrants, national minorities and other vulnerable groups.In summary, the right to education is an integral part of the system of constitutional rights and freedoms of a person and a citizen and is at the basis of the development of a fair and free society, providing every person with the opportunity to realize their potential and actively participate in society. Ensuring access to quality education for everyone without exception is a key task of the state and the international community on the way to achieving sustainable development and strengthening human rights. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68307 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 2. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
303024-Текст статті-699701-1-10-20240430.pdf | 298.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.