Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68347
Title: Стратегічний маркетинг як функція управління підприємством на галузевому ринку
Other Titles: Strategic marketing as a management function in an industry market
Authors: Ігошин, М. М.
Keywords: маркетинг, стратегічний маркетинг, підприємство, галузь, ефективність, marketing, strategic marketing, enterprise, industry, efficiency
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Ігошин, М. М. Стратегічний маркетинг як функція управління підприємством на галузевому ринку / М. М. Ігошин // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 51. – С. 41–44. – Бібліогр.: с. 44 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/51_2024ua/8.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті розглянуто методи державного управління галузями, серед яких адміністративні – засновані на примушуванні, обмеженнях та забороні; економічні – полягають у підвищенні мотивації керованої підсистеми шляхом встановлення державою певних стимулів та соціально-психологічні методи – представляють собою сукупність специфічних особливостей тих або інших зв’язків і зв’язків, які є в трудових колективах, і впливають на соціальні процеси, існуючі між ними. Проаналізовано функції та сутність стратегічного маркетингу на підприємстві. Однією з основних функцій стратегічного управління є маркетинг, під яким ми розуміємо динамічну інформаційно-аналітичну організаційну систему. Визначені основні підходи до розкриття поняття стратегічного маркетингу, визначені основні етапи в управлінні, а також етапи реалізації концепції до розкриття поняття стратегічний маркетинг у вирішенні проблеми вдосконалення управління підприємствами різних галузей в Україні, серед яких: визначення місії підприємства та аналіз довкілля; моніторинг діяльності конкурентів; сегментування та позиціонування товарів; розробка S.W.O.T.-аналізу; постійний моніторинг ринку; удосконалення політики управління діяльністю підприємства.
For Ukraine, the problem of effective management of branches of the national economy is the need to transform and improve the existing management system into a regulatory system based on which instruments of indirect influence on economic entities are used without determining the forms and volumes of entrepreneurial activity. Methods of state management of industries are considered, including administrative ones based on coercion, restrictions, and prohibitions; economic – consists in increasing the motivation of the managed subsystem by establishing incentives determined by the state, and socio-psychological methods – represent a set of specific features of certain ties and connections existing in labor teams and affect the social processes existing between them. To analyze the functions and essence of strategic marketing at the enterprise. One of the main functions of strategic management is marketing, by which we understand a dynamic information-analytical organizational system aimed at studying the needs and requests of consumer subjects, the internal and external environment of the enterprise, the organization of product development and production. and services that satisfy demand, needs and are aimed at delivering them to the consumer at the right time and place, in the right quantity and in the right quality. The main approaches to the disclosure of the concept of strategic marketing are defined, we will define the main stages in management, as well as the stages of implementation of the concept to the disclosure of the concept of strategic marketing in the solution of the problem of improving the management of enterprises of different industries in Ukraine, among which are: definition of the mission of the enterprise and analysis of the environment; monitoring of competitors' activities and determination of existing needs in the market; industry market segmentation and product positioning; development of S.W.O.T.-analysis for a specific branch of the national economy; development of a strategic marketing plan taking into account industry specifics; constant monitoring of the market by all available means; improvement of the company's activity management policy.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68347
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 51 - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СТРАТЕГІЧНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ.pdf329.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.