Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68383
Title: Августин Волошин як подвижник педагогічної науки на Закарпатті
Other Titles: Voloshyn as a promoter of pedagogical science in Transcarpathia
Authors: Чорній, Марія Іванівна
Keywords: Августин Волошин, історія Підкарпатської Русі, історія педагогіки Закарпаття, шкільництво 20–30-х років, освіта Закарпаття, наука Закарпаття, Augustyn Voloshyn, history of Subcarpathian Rus, history of pedagogy of Transcarpathia, schooling of the 20s–30s, education of Transcarpathia, science of Transcarpathia
Issue Date: 2024
Citation: Чорній М. Августин Волошин як подвижник педагогічної науки на Закарпатті. Інформаційна політика пам’яті – виживання, збереження та розвиток українських бібліотек у період сьогодення : матеріали V Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (Ужгород, 16 жовт. 2024 р.) / редкол. : М. М. Медведь (відп. ред.) та ін. ; ДВНЗ «Ужгор. нац. ун-т», Наук. б-ка. Ужгород, 2024. С. 271–286.
Series/Report no.: Інформаційна політика пам’яті – виживання, збереження та розвиток українських бібліотек у період сьогодення;
Abstract: У статті прослідковано основні обставини, які вплинули на формування світогляду А. І. Волошина. Зазначено, що джерелами його патріотизму, демократизму, духовності, національної свідомості були родинна атмосфера та життя серед рідного народу – носія багатовікової національної культури та традицій. Розкрито становлення А. Волошина як педагога, діяльність якого припадає на кінець ХІХ – початок ХХ ст., коли влада Австро-Угорщини, до складу якої входило Закарпаття, розгорнула широкий наступ на права русинів ( українців), проводила політику мадяризації. Показано позицію вченого, яка знайшла своє відображення в його перших працях –підручниках для початкової школи. Детально проаналізовано педагогічну спадщину А. Волошина, що дає підстави стверджувати: вчений-педагог у своїх працях творчо продовжував і розвивав ідеї народності, патріотизму і духовності навчання та виховання. Його праці були новим кроком у розвитку української педагогічної науки. Розглянуто питання щодо утвердження в Закарпатті української мови. Августин Волошин видає численні підручники з граматики рідної мови, математики, читанки і букварі. Наявність підручників на рідній мові не тільки робило викладання цих предметів доступним для учнів, але й сприяло вивченню мови, вихованню молоді на національних традиціях. На думку А. Волошина вивчення мови є також вивчення національної етики, пізнанням способу думання нації, що живе і розвивається. У статті розкривається постать А. Волошина як освітнього діяча, який працював над вдосконаленням змісту, освіти, форм і методів навчання і виховання. Перу вченого належать ґрунтовні методичні рекомендації щодо викладання окремих шкільних предметів, організації навчально- виховного процесу та ведення науково-методичної роботи в навчальному закладі. Висвітлюється вагомий внесок Августина Волошина в розвиток освіти Закарпаття у 20-30-х роках ХХ ст. Він удосконалював систему підготовки педагогічних кадрів в учительській семінарії, написав численні праці для вчителів, висвітлював проблеми теорії і практики. Розробляв дидактичні основи навчання та виховання в школах. Підсумовується, що у нових соціально-економічних умовах провідні ідеї педагогічної спадщини А. Волошина можуть бути використані з метою удосконалення форм і методів навчання і виховання. Особливої уваги заслуговує досвід Августина Волошина щодо організації соціальної роботи в навчальних закладах, яка є актуальною і зараз.
The article traces the main circumstances that influenced the formation of A. I. Voloshyn's worldview. It notes that the sources of his patriotism, democracy, spirituality, and national consciousness were the family atmosphere and life among his native people, the bearers of centuries-old national culture and traditions. The article reveals the formation of A. Voloshyn as a teacher, whose activities fell on late 19th - early 20th centuries. At that time, the government of Austria-Hungary, which included Transcarpathia, launched a wide offensive against the rights of Ruthenians (Ukrainians), and pursued a policy of Magyarization. The article highlights the scholar’s position which was reflected in his first works – textbooks for primary school. The pedagogical heritage of A. Voloshyn is analyzed in detail, which gives grounds to state that the scientist-pedagogue creatively continued and developed in his works the ideas of nationality, patriotism and spirituality of teaching and upbringing. His works were a new step in the development of Ukrainian pedagogical science. The article studies the issue of establishing the Ukrainian language in Transcarpathia. Augustyn Voloshyn published numerous textbooks on grammar of the native language, mathematics, reading books and primers. The presence of textbooks in the native language not only made teaching of these subjects accessible to students, but also contributed to the study of the language, and the education of young people in national traditions. According to A. Voloshyn, the study of the language is also the study of national ethics, as well as the knowledge of the way of thinking of a nation that lives and develops. The article highlights the personality of A. Voloshyn as an educational figure who worked on improving the content of education, forms and methods of teaching and upbringing. The scientist has thorough methodological recommendations on teaching individual school subjects, organizing the educational process and conducting scientific and methodological work in an educational institution. Augustyn Voloshyn’s significant contribution to the development of education in Transcarpathia in the 20-30s of the 20th century is highlighted. He improved the system of training pedagogical staff in the teacher's seminary, wrote numerous works for teachers, and highlighted the problems of theory and practice. He developed the didactic foundations of teaching and upbringing in schools. It is summarized that in new socio-economic conditions the leading ideas of the pedagogical heritage of A. Voloshyn can be used to improve the forms and methods of teaching and upbringing. The experience of Augustyn Voloshyn in organizing social work in educational institutions, which is relevant even now, deserves special attention.
Type: Text
Publication type: Тези до статті
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68383
Appears in Collections:V Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція "Інформаційна політика пам’яті – виживання, збереження та розвиток українських бібліотек у період сьогодення"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чорній.pdf321.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.