Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68384
Title: | The influence of the decision of the European Court of Human Rights in the case “Polyakh et al. v. Ukraine” on the development of lustration as an independent type of constitutional and legal responsibility in Ukraine |
Other Titles: | Вплив рішення Європейського суду з прав людини у справі «Полях та інші проти України» на розвиток люстрації як самостійного виду конституційно-правової відповідальності в Україні |
Authors: | Homonay, V. V. |
Keywords: | constitutional responsibility, lustration, human rights, restriction of human rights, legitimate purpose, decision of the European Court of Human Rights, implementation of the decision of the European Court of Human Rights, national legislation, конституційна відповідальність, люстрація, права людини, обмеження прав людини, легітимна мета, рішення Європейського суду з прав людини, виконання рішення Європейського суду з прав людини, національне законодавство |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Homonay V. V. The influence of the decision of the European Court of Human Rights in the case “Polyakh et al. v. Ukraine” on the development of lustration as an independent type of constitutional and legal responsibility in Ukraine/ V. V. Homonay //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №2. – С. 145-149 – Бібліогр.: с. 148-149 (12 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/303041/295040 |
Abstract: | The article is devoted to the analysis of lustration as an independent type of constitutional and legal liability in Ukraine and its evolution under the influence of the decision of the European Court of Human Rights in the case “Polyakh et al. v. Ukraine” (became final on February 24, 2020). It is noted that lustration, in view of its principles - presumption of innocence, individual responsibility, guaranteed right to defense - and in view of the consequences for the person subject to lustration, is an “instrument” that leads to the restriction of the rights and freedoms of a person and a citizen. This is an independent type of constitutional and legal responsibility that is developing in Ukraine and is an integral part of the development of Ukraine as a democratic state. It is noted that since lustration limits the rights and freedoms of a person and a citizen, it must meet the following criteria: be established by law; have a legitimate purpose; to be necessary in a democratic society.The decision of the European Court of Human Rights in the case “Polyakh et al. v. Ukraine” was analyzed. As for the legitimate purpose, when applying lustration as an type of constitutional and legal responsibility in Ukraine, it was applied to a very wide range of persons, which did not correlate with the legitimate purpose and legal purpose, which was to protect a democratic form of government. This large circle of lustrated persons included persons for whom the application of lustration did not pursue a legitimate goal, and the interference with their rights was not proportionate.Since the decision of the European Court of Human Rights is a source of law in Ukraine, and Ukraine has an obligation to implement the decisions of the European Court of Human Rights, taking measures of a general nature to implement the decision “Poliakh et al. persons subject to lustration and its clear definition. As for the measures that were applied to all persons subject to lustration, such measures were as restrictive as possible, as broad as possible in scope, and no individual assessment of the behavior of the person subject to lustration was carried out. When improving the legislation on lustration, it is necessary to provide for an individual assessment of the person subject to lustration; to apply restriction measures, which are characterized by different degrees of restriction and to establish the criteria for their measurement and application. Стаття присвячена аналізу еволюції люстрації як самостійного виду конституційно-правової відповідальності в Україні під впливом рішення Європейського суду з прав людини у справі «Полях та інші проти України» (24 лютого 2020 року набуло статусу остаточного). Зазначається, що люстрація з огляду на її принципи – презумпція невинуватості, індивідуальність відповідальності, гарантованість права на захист – та з огляду на наслідки для особи, яка підлягає люстрації, завжди веде до обмеження права і свобод людини і громадянина. Це самостійний вид конституційно-правової відповідальності, який розвивається в Україні і є невід’ємною складовою розвитку України як демократичної держави. Зазначається, що оскільки люстрація обмежує права і свободи людини і громадянина, то має відповідати таким критеріям: бути встановлена законом; мати легітимну мету; бути необхідною у демократичному суспільстві. Проаналізовано рішення Європейського суду з прав людини у справі «Полях та інші проти України». Що стосується легітимної мети, то при застосуванні люстрації як самостійного виду конституційно-правової відповідальності в Україні вона застосовувалась до дуже широкого кола осіб, яке не корелювало з легітимною метою і законною ціллю, яка полягала у захисті демократичної форми правління. В це велике коло люстрованих осіб було включено осіб, щодо яких застосування люстрації не переслідувало легітимну мету, а саме втручання в їх права було не пропорційне. Оскільки рішення Європейського суду з прав людини є джерелом права в України, а Україна має зобов’язання з виконання рішень Європейського суду з прав людини, то вживаючи заходи загального характеру на виконання рішення «Полях та інші проти України» необхідним є звуження в законодавстві України кола осіб, які підлягають люстрації, та чіткого його визначення. Щодо заходів, які застосовувались до всіх осіб, які підлягали люстрації, такі заходи були максимально обмежувальними, максимально широкими за обсягом, а індивідуальної оцінки поведінки особи, яка підлягала люстрації – не здійснювалося. При вдосконаленні законодавства про люстрацію необхідно передбачити індивідуальну оцінку особи, яка підлягає люстрації; застосовувати заходи обмеження, які характеризуються різним ступенем обмеження і закріпити критерії їх виміру та застосування. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68384 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 2. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
303041-Текст статті-699717-1-10-20240430.pdf | 262.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.