Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68427
Title: The educational potential of fanfiction: analysis of a derivative text
Other Titles: Освітній потенціал фанфікшен: аналіз похідного тексту
Authors: Stanko, Daryna
Станко, Дарина Василівна
Kolegaeva, Iryna
Keywords: Fanfiction, language learning, curriculum, motivation, derivative text, Фанфікшен, вивчення мови, програма, мотивація, похідний текст
Issue Date: 2024
Citation: Stanko, D., & Kolegaeva, I. (2024). The educational potential of fanfiction: analysis of a derivative text. Amazonia Investiga, 13(80), Р. 204-214
Abstract: The article investigates the educational benefits of incorporating fanfiction into language learning, presenting both qualitative results from the textual analysis of fanfiction works and specific examples of improved language skills. Qualitative findings indicate that students who engage in fanfiction writing demonstrate enhanced creativity and a deeper understanding of narrative techniques, such as plot structure and character development. Furthermore, the fanfiction analyzed shows rich use of literary devices, such as foreshadowing and irony, which provides an avenue for students to improve their literary analysis skills. The study also reveals that fanfiction helps develop several core language skills. Writing fanfiction enhances vocabulary acquisition, as students experiment with new words and contexts. Additionally, narrative writing, critical thinking, and interpretation skills are sharpened as students reinterpret and expand upon original source material, offering alternative scenarios and endings. A novel aspect of this study lies in its practical approach to integrating fanfiction into language education. Unlike previous research that focuses solely on fanfiction as a literary phenomenon, this study provides concrete strategies and activities that educators can adopt, such as assignments that encourage students to rewrite scenes from their favorite works or analyze fanfiction for linguistic features. Another distinguishing factor is the focus on specific educational outcomes, particularly the improvement of language skills through creative writing and literary analysis, offering a unique perspective on fanfiction's utility in formal education. This approach highlights fanfiction’s potential not just as a creative outlet, but as a structured tool for achieving educational goals in vocabulary, syntax, and narrative comprehension.
Стаття досліджує освітні переваги включення фанфікшену у вивчення мови, представляючи як якісні результати текстуального аналізу фанфікшенів, так і конкретні приклади покращення мовних навичок. Якісні висновки вказують на те, що студенти, які займаються написанням фанфікшенів, демонструють підвищену креативність і глибше розуміння наративних технік, таких як структура сюжету та розвиток персонажів. Крім того, аналізовані фанфікшени показують багате використання літературних прийомів, таких як передчуття і іронія, що відкриває можливості для студентів покращити свої навички літературного аналізу. Дослідження також показує, що фанфікшени допомагають розвивати кілька основних мовних навичок. Написання фанфікшенів сприяє збагаченню словникового запасу, оскільки студенти експериментують із новими словами та контекстами. Крім того, вдосконалюються навички написання наративних текстів, критичного мислення та інтерпретації, оскільки студенти переосмислюють та розширюють оригінальний матеріал, пропонуючи альтернативні сценарії та закінчення. Новаторський аспект цього дослідження полягає в його практичному підході до інтеграції фанфікшену у мовну освіту. На відміну від попередніх досліджень, які зосереджувалися виключно на фанфікшені як літературному явищі, це дослідження надає конкретні стратегії та вправи, які можуть використовувати викладачі, наприклад, завдання, що заохочують студентів переписувати сцени з улюблених творів або аналізувати фанфікшени за мовними ознаками. Ще однією відмінною рисою є акцент на конкретних освітніх результатах, зокрема на покращенні мовних навичок через творче письмо та літературний аналіз, що пропонує унікальний погляд на користь фанфікшену у формальній освіті. Такий підхід підкреслює потенціал фанфікшену не тільки як креативного способу самовираження, але й як структурованого інструменту для досягнення навчальних цілей у сфері лексики, синтаксису та розуміння наративів.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68427
ISSN: 2322- 6307
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри англійської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The educational potential.pdf452.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.