Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68427
Title: | The educational potential of fanfiction: analysis of a derivative text |
Other Titles: | Освітній потенціал фанфікшен: аналіз похідного тексту |
Authors: | Stanko, Daryna Станко, Дарина Василівна Kolegaeva, Iryna |
Keywords: | Fanfiction, language learning, curriculum, motivation, derivative text, Фанфікшен, вивчення мови, програма, мотивація, похідний текст |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Stanko, D., & Kolegaeva, I. (2024). The educational potential of fanfiction: analysis of a derivative text. Amazonia Investiga, 13(80), Р. 204-214 |
Abstract: | The article investigates the educational benefits of
incorporating fanfiction into language learning,
presenting both qualitative results from the textual
analysis of fanfiction works and specific examples
of improved language skills. Qualitative findings
indicate that students who engage in fanfiction
writing demonstrate enhanced creativity and a
deeper understanding of narrative techniques,
such as plot structure and character development.
Furthermore, the fanfiction analyzed shows rich
use of literary devices, such as foreshadowing and
irony, which provides an avenue for students to
improve their literary analysis skills. The study
also reveals that fanfiction helps develop several
core language skills. Writing fanfiction enhances
vocabulary acquisition, as students experiment
with new words and contexts. Additionally,
narrative writing, critical thinking, and
interpretation skills are sharpened as students
reinterpret and expand upon original source
material, offering alternative scenarios and
endings. A novel aspect of this study lies in its
practical approach to integrating fanfiction into
language education. Unlike previous research that
focuses solely on fanfiction as a literary
phenomenon, this study provides concrete
strategies and activities that educators can adopt,
such as assignments that encourage students to
rewrite scenes from their favorite works or analyze
fanfiction for linguistic features. Another
distinguishing factor is the focus on specific
educational outcomes, particularly the
improvement of language skills through creative writing and literary analysis, offering a unique
perspective on fanfiction's utility in formal
education. This approach highlights fanfiction’s
potential not just as a creative outlet, but as a
structured tool for achieving educational goals in
vocabulary, syntax, and narrative comprehension. Стаття досліджує освітні переваги включення фанфікшену у вивчення мови, представляючи як якісні результати текстуального аналізу фанфікшенів, так і конкретні приклади покращення мовних навичок. Якісні висновки вказують на те, що студенти, які займаються написанням фанфікшенів, демонструють підвищену креативність і глибше розуміння наративних технік, таких як структура сюжету та розвиток персонажів. Крім того, аналізовані фанфікшени показують багате використання літературних прийомів, таких як передчуття і іронія, що відкриває можливості для студентів покращити свої навички літературного аналізу. Дослідження також показує, що фанфікшени допомагають розвивати кілька основних мовних навичок. Написання фанфікшенів сприяє збагаченню словникового запасу, оскільки студенти експериментують із новими словами та контекстами. Крім того, вдосконалюються навички написання наративних текстів, критичного мислення та інтерпретації, оскільки студенти переосмислюють та розширюють оригінальний матеріал, пропонуючи альтернативні сценарії та закінчення. Новаторський аспект цього дослідження полягає в його практичному підході до інтеграції фанфікшену у мовну освіту. На відміну від попередніх досліджень, які зосереджувалися виключно на фанфікшені як літературному явищі, це дослідження надає конкретні стратегії та вправи, які можуть використовувати викладачі, наприклад, завдання, що заохочують студентів переписувати сцени з улюблених творів або аналізувати фанфікшени за мовними ознаками. Ще однією відмінною рисою є акцент на конкретних освітніх результатах, зокрема на покращенні мовних навичок через творче письмо та літературний аналіз, що пропонує унікальний погляд на користь фанфікшену у формальній освіті. Такий підхід підкреслює потенціал фанфікшену не тільки як креативного способу самовираження, але й як структурованого інструменту для досягнення навчальних цілей у сфері лексики, синтаксису та розуміння наративів. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68427 |
ISSN: | 2322- 6307 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри англійської філології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The educational potential.pdf | 452.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.