Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68553
Title: Організаційно-правове забезпечення впровадження штучного інтелекту в Сінгапурі
Other Titles: Organizational and Legal Support for the Introduction of Artificial Intelligence in Singapore
Authors: Гачкевич, А. О.
Keywords: штучний інтелект, впровадження штучного інтелекту, штучний інтелект в Сінгапурі, державна політика в галузі штучного інтелекту, управління штучним інтелектом в Сінгапурі, створення та використання технологій штучного інтелекту, «м’яке право» та штучний інтелект, artificial intelligence, introduction of artificial intelligence, artificial intelligence in Singapore, state policy in the field of artificial intelligence, artificial intelligence governance in Singapore, formation and use of artificial intelligence technologies, soft law and artificial intelligence
Issue Date: 2024
Citation: Гачкевич А. О. Організаційно-правове забезпечення впровадження штучного інтелекту в Сінгапурі/ А. О. Гачкевич //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №2. – С. 418-428 – Бібліогр.: с. 426-428 (35 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/303556/295612
Abstract: Реалізація концепції «розумної нації» у Сінгапурі зумовила появу ряду ініціатив зі впровадження технологій штучного інтелекту у різні сфери, насамперед прийняття Національної стратегії штучного інтелекту. За період з 2018 р. до сьогодні органи виконавчої влади, взявши за основу етичні стандарти, сформували політику та правила для використання штучного інтелекту на тлі законодавчого поля. Їхню високу ефективність підтверджує наявність у Сінгапурі умов одночасно сприятливих для технологічного ро-звитку та гарантування безпеки суспільства. У даній статті викладене авторське бачення принципів управління в галузі штучного інтелекту в Сінгапурі, в основі яких лежить ідея балансу між сприянням технологічним та бізнес-інноваціям, з одного боку, а з іншого – захистом інтересів громадян. Виокремлені інноваційні інструменти для забезпечення впровадження – акти «м’якого права» – загальногалузеві та спеціалізовані – від Управління з розвитку інфокомунікацій та медіа, Комісії зі захисту персональних даних, Валютно-фінансового управління Сінгапуру та Міністерства охорони здоров’я. Особлива увага приділена Модельним рамкам щодо управління штучним інтелектом, які отримали високу міжнародну оцінку. Автор розглядає інституційну інфраструктуру державного управління в галузі штучного інтелекту, яка виходить за межі Міністерства комунікації та інформації. Наведені приклади проектів із реалізації національних стратегій (AI Verify, Veritas, 100E). Визначені особливості організаційно-правового забезпечення впровадження штучного інтелекту в Сінгапурі, які відрізняють його від інших лідерів у світі. Зроблена спроба концептуалізації правил для створення та використання технологій штучного інтелекту, яка відображає наявні тен-денції у політиці Сінгапуру. Показано виділення окремих видів, наприклад, генеративного ШІ та систем ШІ з безперервним навчанням, в якості об’єктів регулювання актів «м’якого права», а також поєднання рекомендацій для галузі ШІ в цілому та для таких сфер застосування технологій ШІ як охорона здоров’я та фінанси.
Implementation of Singapore’s Smart Nation program led to the emergence of a number of initiatives on the introduction of artificial intelligence technologies in different areas. One such initiative was the adoption of National AI Strategy. Executive authorities have shaped the policy and rules for the formation and use of artificial intelligence for the period from 2018 to the present day against the legislative background. Its high efficiency has been confirming by the creation of favorable conditions in Singapore for both technological advancements and ensuring the public safety. This article presents the author’s vision of the Singapore administrative principles in the field of AI, at the base of which lies the concept of balance between promoting technological and business innovations on the one hand, on the other hand is the protection of citizens’ interests. Innovative tools for the support of the introduction of artificial intelligence in the forms of soft law acts adopted by Infocomm Media Development Authority, Personal Data Protection Committee, Monetary Authority of Singapore and Ministry of Health are highlighted. Those include general and specific. Special attention is given to Model AI Governance Framework, which have been praised by the international expert community. The author examines the institutional infrastructure of the public administration in the field of artificial intelligence that goes beyond the Ministry of Communications and Information. He provides examples of the projects fulfilled for the national AI strategies implementation (AI Verify, Veritas, 100E). This article determines features of organizational and legal support for the introduction of artificial intelligence in Singapore that distinguish it from other world leaders. The author makes an attempt to conceptualize the set of rules for the formation and use of artificial intelligence technologies. It reflects the trends of Singapore’s AI policy. The author concludes that certain types of AI technologies, for example, generative AI and continuous-learning, have become separate objects of “soft-law” regulation. Two approaches to the scope of the AI-related recommendations are distinguished – for the field of AI in general covering all the areas and for developed areas of AI application (healthcare and finance).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68553
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 2. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303556-Текст статті-701257-1-10-20240509.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.