Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68634
Title: | Людина і природа в творчості Євгена Гуцала (на прикладі оповідань «Скажений чорнобильський собака», «Рудня») |
Other Titles: | Man and nature in the work of Yevgeny Hutsal (on the example of the stories “Mad Chernobyl Dog”, “Rudnya”) |
Authors: | Онищенко, І. В. |
Keywords: | література для дітей та юнацтва, природоорієнтовна література, природа, Чорнобиль, Чорнобильська катастрофа, екологічна проблематика, екологічне мислення, екологічний світогляд, світ дитини, literature for children and youth, nature-oriented literature, nature, Chornobyl, Chornobyl disaster, ecological issues, ecological thinking, ecological outlook, child’s world |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Онищенко, І. В. Людина і природа в творчості Євгена Гуцала (на прикладі оповідань «Скажений чорнобильський собака», «Рудня») / І. В. Онищенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 35. – С. 277–281. – Бібліогр.: с. 281 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/35/50.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | У статті на основі аналізу оповідань Євгена Гуцала «Скажений чорнобильський собака», «Рудня» зроблено
спробу творчо осмислити проблеми взаємозв’язків людини і природи, негативних наслідків людської поведінки для
екосистеми, впливу Чорнобильської аварії на життя та здоров’я людей і тварин, необхідності адаптації людей і тварин до нових природних умов. З’ясовано, що в Чорнобильських оповіданнях Євгена Гуцала відображено трагедію
крізь призму дитячого світогляду, зосереджено увагу на внутрішньому стані героїв, осмислено наслідки негативного
впливу чорнобильського вибуху на життя дітей, які втратили свої домівки і рідних людей та намагаються адаптуватися в післяатомний період. Визначено, що лейтмотивом досліджуваних творів є переосмислення взаємодії
людини і природи, шляхів взаємопроникнення сфер «людина» і «природа», розуміння об’єктивності збереження
природи задля існування людини у всесвіті, пошук гармонії з природою. Письменник переконує в необхідності гармонійного співіснування людини і природи, усвідомлення власної відповідальності кожного за збереження планети
в цілому, раціонального використання природних багатств для сьогодення та майбутнього. Зроблено висновки, що
в оповіданнях Євгена Гуцала «Скажений чорнобильський собака», «Рудня» порушуються глобальні екологічні проблеми, спричинені аварією на Чорнобильській АЕС, а також проблеми украденого Чорнобилем дитинства, втрати
віри в майбутнє, незахищеності дітей і тварин перед жорстокістю законів виживання. З’ясовано, що дитяче сприйняття жахливих подій Чорнобильської катастрофи є шляхом до пізнання природного середовища, сутності ворожого світу, що породжує трагізм долі персонажів. Розкрито роль та значення збірки оповідань Євгена Гуцала «Діти
Чорнобиля» у вихованні емпатійної людини в оточенні природи, формуванні екологічного мислення та екологічного
світогляду дітей. The article, based on the analysis of Yevhen Hutsalo’s short stories «Mad Dog of Chornobyl» and «Rudnia», attempts to creatively comprehend the problems of the relationship between humans and nature, the negative consequences of human behavior for the ecosystem, the impact of the Chornobyl accident on the life and health of people and animals, and the need for people and animals to adapt to new environmental conditions. It is established that Yevhen Hutsalo’s Chornobyl stories reflect the tragedy through the prism of a child’s worldview, focus on the internal state of the characters, and comprehend the consequences of the negative impact of the Chornobyl explosion on the lives of children who lost their homes and relatives and are trying to adapt in the post-nuclear period. It is determined that the leitmotif of the researched works is the rethinking of the interaction between human and nature, the ways of interpenetration of the spheres of «human» and «nature», understanding the objectivity of preserving nature for the sake of human existence in the universe, and the search for harmony with nature. The writer convinces of the need for harmonious coexistence of human and nature, awareness of everyone’s own responsibility for the preservation of the planet as a whole, and the rational use of natural resources for the present and the future. It is concluded that Yevhen Hutsalo’s stories «Mad Dog of Chornobyl» and «Rudnia» raise global ecological problems caused by the Chornobyl accident, as well as the problems of childhood stolen by Chornobyl, loss of faith in the future, and the vulnerability of children and animals to the cruelty of the laws of survival. It has been found that children’s perception of the horrific events of the Chornobyl disaster is a way to cognition of the natural environment, the essence of the hostile world, which gives rise to the tragedy of the charactersʼ fate. The role and significance of Yevhen Hutsalo’s collection of short stories «Children of Chornobyl» in the education of an empathetic person surrounded by nature, the formation of ecological thinking and ecological outlook of children are revealed. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68634 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | Закарпатські філологічні студії Вип. 35. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ЛЮДИНА І ПРИРОДА.pdf | 388.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.