Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68640
Назва: | Роман Василя Шкляра «Ключ» у лабіринті інтертекстуальності |
Інші назви: | Vasyl Shkliar’s novel “The Key” in the labyrinth of intertextuality |
Автори: | Оріненко, І. М. Нечиталюк, І. В. |
Ключові слова: | постмодернізм, елітарна та масова література, детективний жанр, інтертекстуальність, алюзія, символіка імен та чисел, postmodernism, elite and mass literature, intertextuality, allusion, symbolism of names and number |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | Видавничий дім "Гельветика" |
Бібліографічний опис: | Оріненко, І. М. Роман Василя Шкляра «Ключ» у лабіринті інтертекстуальності / І. М. Оріненко, І. В. Нечиталюк // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 35. – С. 304–308. – Бібліогр.: с. 308 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/35/54.pdf |
Серія/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовано феномен інтертекстуальності постмодерністського твору на прикладі роману Василя
Шкляра «Ключ». Українська література в умовах постмодернізму зазнає постійних змін. Особливо це стосується
наукових поглядів на масову та елітарну літературу, що є важливою складовою сучасного літературного процесу.
Зазначеній проблемі присвячені праці багатьох теоретиків постмодерністського напряму. Окремі аспекти цього
питання висвітлено в науковому доробку українських критиків: Н. Зборовської, М. Зубрицької. А. Таранової, Р. Чорновола-Ткаченка та інші.
У цьому контексті розглянуто роман Василя Шкляра «Ключ», який є своєрідним лабіринтом інтертекстуальної
гри автора. Так, творчість письменника вирізняється активним використанням прецедентних художніх текстів, які
він майстерно залучає до своїх творів. Уже закономірністю стало те, що кожен наступний роман Василя Шкляра
привертає пильну увагу читачів, тому деякі дослідники називають його «батьком українського бестселера». Роман
«Ключ» сповнений містики, яку не можна проаналізувати поза детективним сюжетом, ця таємничість ніби пронизує
весь твір, вирізняючи його з-поміж багатьох інших українських детективів.
У статті розкрито багатошаровість роману «Ключ», який пронизаний інтертекстуальними зв’язками, що роблять
його багатогранним і багатозначним. Інтертекстуальність у цьому випадку є не лише літературним прийомом,
а й інструментом збагачення смислу авторського задуму роману, що розширює його ідеологічний контекст. Роман
Василя Шкляра «Ключ» є своєрідною мозаїкою цитат, зверненням до чужого слова, введенням у текст алюзій та гри.
У результаті дослідження було з’ясовано, що джерелами запозичень у творі є біблійні тексти, давньогрецька
міфологія та давньоукраїнські вірування, творчість Й. В. Ґете, А. К. Дойля та інші класичні мотиви. Також автор
вводить у сюжет символіку імен та чисел разом із тлумаченням та за їх допомогою грає з читачем протягом всього
перебігу подій у романі. The article analyses the phenomenon of intertextuality of a postmodernist work on the example of Vasyl Shkliar's novel "The Key". Ukrainian literature in postmodernism is undergoing constant changes. This is especially true of scientific views on mass and elite literature, which are important components of the contemporary literary process. The works of many postmodern theorists are devoted to this problem. Some aspects of this issue are highlighted in the scientific work of Ukrainian critics: N. Zborovska, M. Zubrytska. A. Taranova, R. Chornovil-Tkachenko, and others. Vasyl Shkliar's novel "The Key" is a kind of labyrinth of the author's intertextual play. The writer's work is distinguished by the active use of precedent-setting literary texts, which he skilfully incorporates into his works. It has already become a regularity that each subsequent novel by Vasyl Shkliar attracts close attention of readers, which is why some researchers call him the "father of the Ukrainian bestseller". The novel "The Key" is full of mysticism that cannot be analysed outside of the detective plot; this mystery seems to permeate the entire work, distinguishing it from many other Ukrainian detective novels. The article reveals the multilayered nature of the novel "The Key", which is full of intertextual connections that make it multifaceted and multivalent. Intertextuality in this case is not only a literary technique, but also a tool for enriching the meaning of the author's intention and expanding its ideological context. Vasyl Shkliar's novel "The Key" is a kind of mosaic of quotations, an appeal to someone else's word, the introduction of allusions and play into the text. The study found that the sources of borrowings in the novel are biblical texts, ancient Greek mythology and ancient Ukrainian beliefs, the works of J. W. Goethe, A. C. Doyle, and other classical motifs. The author also introduces the symbolism of names and numbers into the plot, along with their interpretation, and uses them to play with the reader throughout the course of the novel. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68640 |
ISSN: | 2663-4899 |
Розташовується у зібраннях: | Закарпатські філологічні студії Вип. 35. 2024 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
РОМАН ВАСИЛЯ ШКЛЯРА КЛЮЧ.pdf | 355.27 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.