Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68898
Title: | Формування нової парадигми дорожньої карти для освітньої сфери як завдання сталого розвитку |
Other Titles: | Formation of a new roadmap paradigm for educational sphere as a task for sustainable development |
Authors: | Гаращук, О. В. Куценко, В. І. |
Keywords: | освітнє середовище, компетентність, конкурентоздатність, нова парадигма, дорожня карта освітньої сфери, ресурсне забезпечення, якість освіти, educational environment, competence, competitiveness, new paradigm, educational roadmap, resource provision, quality of education |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Гаращук, О. В. Формування нової парадигми дорожньої карти для освітньої сфери як завдання сталого розвитку / О. В. Гаращук, В. І. Куценко // Регіональні студії / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), Ю. О. Остапець, В. М. Бокоч та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 25. – С. 84–90. – Бібліогр.: с. 90 (13 назв); рез. рос., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/25/17.pdf |
Series/Report no.: | Регіональні студії; |
Abstract: | У статті подано аналіз сучасних проблем української сфери освіти, здійснений у рамках концептуальних засад
сталого розвитку та в контексті входження людства в інформаційну епоху. Зазначене зумовлює те, що у здійсненні
процесів сталого розвитку вирішальним стає інтелект і творча праця, які є невід'ємно притаманними людині якостями. Цей момент особливо підкреслює роль і значення людського чинника в умовах сьогодення. Україна, як
відомо, конституційно визнана соціальною державою, що передбачає забезпечення в діяльності державних органів влади орієнтації на людину та, відповідно, необхідність досягнення високої якості життя згідно з суспільними
запитами. Це своєю чергою має забезпечити формування в державі соціального потенціалу та соціального капіталу належного рівня. Напрями реалізації зазначених завдань у сучасних умовах фактично являють собою нову
парадигму дорожньої карти розвитку освітньої сфери. Автори статті розглядають вказану проблематику через розкриття її сутнісних і функціональних аспектів. Поряд із цим виявляються соціальні та економічні проблеми розвитку
освіти в сучасних умовах глобалізації та поширення ринкових відносин практично на всі сфери людського життя.
Особлива увага приділена питанню формування сучасного фахівця як головного чинника соціально-економічного
прогресу, здатного своєю працею забезпечити зростання добробуту населення на засадах сталого розвитку країни.
В цьому зв'язку значна увага приділяється висвітленню ключових проблем, притаманних освітньому середовищу
та шляхам їх подолання в сучасних умовах. Також висвітлюється питання посилення ролі бізнесу в ресурсному
забезпеченні успішного функціонування освітньої сфери з метою підвищення якості освіти, що надається, та підготовки кадрів загалом. В цьому зв'язку наголошується на важливості активізації системи неперервної освіти, що
має стимулювати перспективний розвиток виробництва. Таким чином, формування нової дорожньої карти освіти
являє собою процес пошуку нових ідей, ефективних методик, які мають зацікавлювати як тих, хто вчиться, так і тих,
хто навчає, що сприяє забезпеченню умов для сталого розвитку. The article presents an analysis of modern problems of the Ukrainian education sphere, which is carried out within the framework of the concept of sustainable development and in the context of humanity’s entry into the information age. The aforementioned determines that in the implementation of sustainable development processes, intelligence and creative work, which are inherently inherent in humans, become decisive. This moment especially emphasizes the role and importance of the human factor in modern conditions. Ukraine, as you know, is constitutionally a social state, which presupposes the provision of an orientation towards a person in the activities of state authorities and, accordingly, the need to achieve a high quality of life in accordance with public requests. This, in turn, should ensure the formation within the state of the social potential and social capital of the proper level. The directions of the implementation of these tasks in modern conditions actually represent a new paradigm of the roadmap for the development of the educational sphere. The authors of the article consider the specified problems through the disclosure of its essential and functional aspects. Along with this, social and economic problems of the development of education in the modern conditions of globalization and the spread of market relations to practically all soheres of human life are identified. Particular attention is paid to the issue of the formation of a modern specialist as the main factor of socio-economic progress, capable of ensuring the growth of the well-being of the population with his labor on the principles of sustainable development of the country. In this regard, considerable attention is paid to highlighting the key problems inherent in the educational sphere and ways to overcome them in modern conditions. It also highlights the issue of strengthening the role of business in the resource provision of the successful functioning of the educational sphere in order to improve the quality of the education provided, and training of staff in general. In this regard, the importance of intensifying the system of continuing education, which should stimulate the long-term development of production, is emphasized. Thus, the formation of a new education roadmap is a process of finding new ideas, effective methods that should be of interest to both learners and those who teach, which contributes to the conditions for sustainable development. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68898 |
ISSN: | 2663-6115 |
Appears in Collections: | Регіональні студії №25 2021 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ФОРМУВАННЯ НОВОЇ ПАРАДИГМИ.pdf | 337.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.