Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68943
Title: Актуалізація проблеми національно-патріотичного виховання української молоді: теоретичні аспекти проблеми
Other Titles: Actualization of the problem of national and patriotic education of Ukrainian youth: theoretical aspects of the problem
Authors: Малик, І. Р.
Keywords: патріотизм, національно-патріотичне виховання, національно-патріотичне виховання української молоді, patriotism, national and patriotic education, national and patriotic education of Ukrainian youth
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Малик, І. Р. Актуалізація проблеми національно-патріотичного виховання української молоді: теоретичні аспекти проблеми / І. Р. Малик // Регіональні студії / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), Ю. О. Остапець, В. М. Бокоч та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 23. – С. 38–43. – Бібліогр.: с. 43 (15 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/23/9.pdf
Series/Report no.: Регіональні студії;
Abstract: У статті піднімаються теоретичні проблеми національно-патріотичного виховання української молоді на сучасному етапі. Для глибшого дослідження понятійного апарату використані Кембріджський, Стенфордський та Оксфордський словники, які надають свої трактування термінів «патріотизм» та «патріотичний». Проведено аналіз теоретичного підходу до особливостей дослідження в галузі патріотичного виховання в Україні. Проаналізовано дослідження українських учених та науковців, що активізувались у даній проблематиці лише з початком російської агресії. У статті висловлено думку щодо надмірної «заполітизованості» поняття «патріотизм», яка має коріння з часів існування СРСР, де це поняття та його прояви сприймались як загроза існуванню держави. Завданням наукового середовища є актуалізація, інтерпретація, трансформація та модернізація проблеми, події чи явища. У статті ці процеси отримали пояснення та інтерпретацію з огляду на досліджувану проблематику, а саме необхідність актуалізації проблеми національно-патріотичного виховання української молоді. Встановлено, що персональна зацікавленість чи вигода може стати додатковим підкріплюючим фактором у формуванні справді патріотичного громадянина. Така персональна «вигода» для громадянина вимірюється зазвичай особистим добробутом, який держава може забезпечити та гарантувати якісним та ефективним функціонуванням державних інституцій – незалежної судової гілки влади, відсутністю корупції, соціальними гарантіями, повагою до прав і свобод людини та громадянина. Спираючись на сучасні дослідження (зокрема, монографію за заг. ред. В.П. Горбуліна, О.С. Власюка, Е.М. Лібанової, О.М. Ляшенко «Донбас і Крим: ціна повернення»), з’ясовано, що держава повинна давати громадянину чіткі «меседжі» – тут комфортно, вигідно, безпечно, захищено, надійно. У такому разі громадянину стає вигідно полюбити саме цю державу, а отже, стати її патріотом, тобто така собі політична бартеризація відносин.
The article raises theoretical problems of national and patriotic education of Ukrainian youth at the present stage. In order to conduct in-depth investigation of the conceptual framework, the Cambridge, Stanford and Oxford dictionaries are used, which provide their interpretations of the terms “patriotism” and “patriotic”. The analysis of the theoretical approach to investigation features in the field of patriotic education in Ukraine is carried out. The researches of Ukrainian scientists and research workers, who became more active in this topic only with the beginning of the Russian aggression, are analyzed. The article expresses the idea of excessive “political nature” of the concept of “patriotism”, which has had its roots in the years since USSR exists, where this concept and its manifestations were perceived as an existential threat to the state. The task of the scientific environment is to actualize, interpret, transform and modernize the problem, event or phenomenon. These processes got an explanation and interpretation in the article considering the issues under investigation, namely the necessity to actualize the problem of national and patriotic education of Ukrainian youth. It has been established that personal interest or benefit can become an additional supporting factor in the formation of a truly patriotic citizen. Such personal ‘benefit’ for an individual is usually measured by personal well-being, which the state can provide and guarantee by the quality and effective functioning of state institutions, namely an independent judiciary branch, lack of corruption, social guarantees, respect of human and citizen rights and freedoms. Based on recent research (in particular, a monograph edited collectively by V.P. Horbulina, O.S. Vlasiuk, E.M. Libanova, O.M. Liashenko known as “Donbas and Crimea: return at what price”), it has been found out that the state should send the citizen clear “messages” such as “it is comfortable, profitable, safe, secured, and therefore, reliable here”. When this is the case, it becomes profitable for the citizen to love this state, and, consequently, to become its patriot. It is some kind of a political barterization of relations.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68943
ISSN: 2663-6115
Appears in Collections:Регіональні студії №23 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.