Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69185
Назва: | Úlohy mikrovyučovania v kontexte Bloomovej taxonómie |
Автори: | Orosová, Renáta Petríková, Katarína Староста, Володимир Іванович |
Ключові слова: | učebné úlohy, mikrovyučovanie, pregraduálna prípravа študentov učiteľstva, Bloomova taxonómia, навчальні завдання, мікровикладання, підготовка майбутніх учителів, таксономія Блума., learning tasks, microteaching, pre-graduate training of the students of teaching, Bloom's taxonomy. |
Дата публікації: | кві-2020 |
Бібліографічний опис: | Orosová Renáta, Petríková Katarína, Starosta Volodymyr. Úlohy mikrovyučovania v kontexte Bloomovej taxonómie. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія»: зб. наук. пр. Мукачево: Вид-во МДУ, 2020. Вип.1(11). С. 183-186. ISSN 2413-3329. DOI: https://doi.org/10.31339/2413-3329-2020-1(11)-183-186. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2020_1_52 |
Короткий огляд (реферат): | Abstract: The basic idea of preparing the students of teaching profession is to prepare them for the role of teachers the way that they can their professional knowledge in a creative and critical way to teach their students. The aim of this study is to present selected results of the realized pedagogical research, which was focused on finding out the opinions of experts on the method of microteaching and the subsequent creation of proposals of individual learning tasks as a part of microteaching in the context of Bloom taxonomy. Microteaching seems to be an effective way. The article presents the importance of microteaching as a method aimed at practicing teaching by the students of teaching by various educational methods in short presentations and the subsequent evaluation of the presentation by participating classmates. The student moves in two roles in the individual stages of microteaching, in the role of the pupil, when the student acquires and reproduces the acquired knowledge, forms skills through fulfilling standard and non-standard learning tasks defined by the teacher and in the role of the teacher greater sensitivity of students. Individual educational methods can be realized in practice by different learning tasks. To their creation we used Bloom's taxonomy of cognitive objecitves as a means of developing cognitive functions of pupils, which we consider an important and beneficial part of pre-graduate training of the students of teaching. The classification of the main learning tasks within microteaching, such as planning, holding a lesson and evaluation of results, includes six basic levels (categories) divided into lower and higher cognitive processes, i. knowledge, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation, with creative activity prevailing for the last two levels. Therefore, we propose to apply those learning tasks into practice and to create learning tasks using the taxonomy of objectives in other areas. Основна ідея підготовки студентів до викладання - привчати їх до ролі вчителя, аби вони творчо та критично використовували свої професійні знання. У статті представлено важливість мікровикладання як методу, спрямованого на практичне використання студентами різних методів навчання у коротких фрагментах уроків та подальше оцінювання результатів колегами-студентами. Окремі методи навчання можуть бути реалізовані на практиці за допомогою різних навчальних завдань, для яких автори використовували таксономію пізнавальних цілей Блума як засіб розвитку пізнавальних функцій студентів, що є важливою і корисною складовою підготовки майбутніх учителів. Автори пропонують застосувати описані навчальні завдання на практиці і одночасно створювати навчальні завдання, використовуючи таксономію цілей в інших сферах. Základnou myšlienkou prípravy študentov učiteľstva je pripraviť ich na rolu učiteľa tak, aby vedeli svoje odborné vedomosti tvorivým a kritickým spôsobom naučiť svojich žiakov, k čomu sa ako efektívny spôsob javí mikrovyučovanie. Článok prezentuje dôležitosť mikrovyučovania ako metódy zameranej na precvičovanie vyučovania študentmi učiteľstva rôznymi edukačnými metódami v krátkych výstupoch a následné zhodnotenie výstupu zúčastnenými spolužiakmi. Jednotlivé edukačné metódy je možné v praxi realizovať rôznymi učebnými úlohami, pri navrhovaní ktorých sme použili Bloomovu taxonómiu kognitívnych cieľov ako prostriedok rozvoja kognitívnych funkcií žiakov, čo považujeme za dôležitú a prínosnú súčasť pregraduálnej prípravy študentov učiteľstva. Navrhujeme preto dané učebné úlohy aplikovať do praxe a zároveň vytvoriť učebné úlohy s použitím taxonómie cieľov v ďalších oblastiach |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69185 |
ISSN: | 2413-3329 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
2020 Orosová_Petríková_Starosta_Ped ps 1(11) s.183-186.pdf | 5.73 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.