Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69406
Title: | Роль та функції бібліотеки закладу вищої освіти щодо участі у проведенні акредитацій освітніх програм: з досвіду роботи |
Other Titles: | The role and functions of the library of the higher education institution in the accreditation of educational programs: from work experience |
Authors: | Медведь, Марія Миколаївна |
Keywords: | акредитація освітніх програм у закладі вищої освіти, критерії оцінювання якості освітньої програми, академічний плагіат, Наукова бібліотека Ужгородського національного університету, Ужгородський національний університет, університетський репозитарій, accreditation of educational programs in a higher education institution, criteria for evaluating the quality of an educational program, academic plagiarism, Scientific Library of Uzhрorod National University, Uzhрorod National University, university repository |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Медведь М. М. Роль та функції бібліотеки закладу вищої освіти щодо участі у проведенні акредитацій освітніх програм: з досвіду роботи / М. М. Медведь // Бібліотечний Меркурій. – 2024. – Вип. 2 (32). – С. 97–107. |
Series/Report no.: | Бібліотечний Меркурій; |
Abstract: | Метою статті є ознайомлення читачів з досвідом участі Наукової бібліотеки Ужгородського національного університету в процедурі акредитації освітніх програм. Розглянуто роль бібліотеки у інформуванні експертних груп щодо відповідності критеріям спроможності закладу вищої освіти забезпечити здобувачів освіти належними умовами освоєння освітніх програм. Визначено основні функції університетської книгозбірні в підтримці освітнього та наукового процесу вищого навчального закладу. В результаті дослідження обґрунтовано значення представлення експертам інформації щодо критерію «Освітнє середовище та матеріальні ресурси», яка оприлюднює аналіз, основні характеристики та формування бібліотечного фонду навчальною, науковою літературою для забезпечення якості освітніх програм.
Розкрито роль бібліотеки щодо забезпечення дотримання академічної доброчесності працівниками закладів вищої освіти та здобувачами вищої освіти, з метою запобігання та виявлення академічного плагіату. Висвітлено бібліотечну практику надання доступу до інформаційних ресурсів наукометричних баз Scopus та Web of Sсience. Значна увага дослідження спрямована на відкритість інформації про освітні програми, ступені вищої освіти та кваліфікації про інформаційне забезпечення (підручники, навчальні посібники, монографії, рецензовані журнали, електронні бази даних тощо. Розкрито роль та значення єдиного електронного репозитарію (сховища) наукових публікацій УжНУ (DSpace.UzhNU), як вагомого джерела відкритості науки. У результаті дослідження обґрунтовано ефективність створення в структурі бібліотеки Центру наукометрії та інформаційної підтримки освіти та досліджень в університеті. Доведено, що акредитації освітніх програм у закладі вищої освіти – важливий чинник розвитку і вдосконалення системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти. The purpose of the article is to acquaint readers with the experience of participation of the Scientific Library of Uzhрorod National University in the procedure of accreditation of educational programs. The article focuses on the role of the library in informing expert groups regarding compliance with the criteria of the higher education institution's ability to provide education seekers with appropriate conditions for mastering educational programs. In particularm, the main functions of the university library in supporting the educational and scientific process of the higher educational institution are determined. As a result of the study, the importance of presenting information to experts regarding the “Educational environment and material resources” criterion is substantiated, which contains the analysis, main characteristics and formation of the library fund with educational and scientific literature aiming to ensure the quality of educational programs. The study also reveals the role of the library in ensuring compliance with academic integrity by employees of higher education institutions and students of higher education, with the aim of preventing and detecting academic plagiarism. The library practice of providing access to information resources of scientometric databases Scopus and Web of Science is highlighted in the study. Considerable attention is directed to the openness of information about educational programs, degrees of higher education and qualifications, as well as information support (textbooks, study guides, monographs, peer-reviewed journals, electronic databases, etc.). The role and significance of the single electronic repository of scientific publications of UzhNU (DSpace.UzhNU) as a significant source of openness of science is revealed. The research substantiates the efficiency of the creation of the Center for Science and Information Support at the University. It has been proven that accreditation of educational programs in a higher education institution is an important factor in the development and improvement of the system of ensuring the quality of educational activities as well as the quality of higher education. |
Description: | DOI: https://doi.org/10.18524/2707-3335.2024.2(32).316845 |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69406 |
Appears in Collections: | Бібліотечна справа |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
316845-.pdf | 306.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.