Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69475
Название: Аналіз сучасного стану торговельної діяльності багатонаціональних підприємств
Другие названия: Analysis of the current state of commercial activities of multinational enterprises.
Авторы: Король, Марина Михайлівна
Ключевые слова: багатонаціональні підприємства, глобалізація, міжнародна торгівля, інновації, стра- тегії міжнародного бізнесу, міжнародні економічні відносини, multinational enterprises, globalization, international trade, innovation, international business strategies, international economic relations.
Дата публикации: 2024
Издательство: Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі
Библиографическое описание: Король М.М., Куліковська І., Нам"як Ю. Аналіз сучасного стану торговельної діяльності багатонаціональних підприємств.Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Випуск 4(114), 2024. С.84-89. DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-4-14
Краткий осмотр (реферат): Анотація. Метою статті є аналіз сучасного стану торговельної діяльності провідних багатонаціо- нальних підприємств. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети використано такі ме- тоди: системний аналіз, порівняльний аналіз, узагальнення та систематизація інформації. Результати. Визначена роль багатонаціональних підприємст в умовах глобалізації та їх вплив на глобальну економіку, а саме на формування світових економічних трендів, споживчих переваг та бізнес-моделей. Проаналізовано стратегії розширення ринків збуту багатонаціональних підприємств, інноваційну діяльність та інвестиції в дослідження та розробки. Практична значущість результатів дослідження полягає в тому, що отримані результати дослідження можуть бути корисні для розуміння сучасних тенденцій у світовій економіці та розробки ефективних стратегій розвитку для різних суб’єктів господарювання.
Описание: Annotation. The purpose of the article is to analyze the features of trade activity by leading global companies, determine their impact on the global economy, and identify current trends in international business. Particular attention is paid to market expansion strategies, innovation activity, and the role of multinational companies in shaping global supply chains. Methodology of research. The achievement of the purpose set in the article is based on the analysis of scientific literature, statistical data from international organizations (UNCTAD, World Bank), and rating agencies (Fortune Global 500, Forbes Global 2000). The methods used to achieve the research purposes include: system analysis, comparative analysis, generalization, and systematization of information. Findings. The leading role of multinational enterprises under globalization conditions as the main drivers of international trade and investment, as well as the spread of advanced technologies and management practices, is defined. The market expansion strategies of multinational enterprises, such as product adaptation to local markets and the development of specific marketing programs, are analyzed. The innovation activities of multinational enterprises, which make significant investments in research and development, thereby promoting the development of new technologies and products, are explored. The study also considers the impact of multinational enterprises on the global economy, particularly their influence on shaping global economic trends, consumer preferences, and business models. Practical value. The obtained results can be utilized by: enterprises, to develop effective strategies for conducting business in international markets, optimize production processes, and enhance competitiveness; government bodies, to design and implement policies aimed at supporting national companies in the globalization process and attracting foreign investments; scholars, for further research on the issues of globalization, international business, and innovation. The research findings may also be useful for understanding current trends in the global economy and developing effective development strategies for various business entities.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69475
Располагается в коллекциях:Довідкові видання кафедри міжнародних економічних відносин

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
НВ_ПУЕТ №4(114)_2024.pdf5.8 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.